Az utóbbi három évtized leggyümölcsözőbb spanyol befektetésének bizonyult eddig a taxisengedély. Egy tipikus barcelonai fekete-sárga taxi üzemeltetési joga a másodlagos piacon 1987 és 2016 között 503 százalékkal nőtt, miközben a vezető madridi tőzsdeindex, az IBEX 35 csupán 325 százalékkal gyarapodott – derül ki a spanyol versenyhatóság (CNMC) jelentéséből. Ma egy kényelmes megélhetést biztosító licenc 134 ezer eurót, azaz 1,5 millió forintot ér. A katalán nagyvárosban és szűk környezetében 1980 óta rögzített számú, 10,5 ezer taxis működhet, ők szabályozott árakon szállíthatják utasaikat, akik a CNMC számításai szerint tavaly 61 millió euróval fizettek többet csak azért, mert monopolizált körülmények között működik a „piac”.
A taxislobbi rendkívül erős, minden lazításnak kőkeményen ellenszegül. Ők befizetik az adójukat és a biztosítást, betartják a szabályokat, ellenőrizhetők, szemben az Uberrel, a Cabify-jal és más fuvarmegosztó szolgáltatóval – állítja a szövetségük. A központi szabályozás tavaly elmozdult az egyértelmű tiltás irányából, s a taxi mellé bevezette az „autó bérelt sofőrrel” (VTC) kategóriát. Ide tartozik az Uber is. Az önkormányzatok rendelkezhetnek arról, hogy a működési területükön milyen feltételekkel engedik a VTC-k szolgáltatásait. A lényeg, hogy minimum 30 taxira juthat egyetlen VTC-s fuvarozó, akinek engedéllyel is kell rendelkeznie. Egész Katalóniában eddig 803 VTC-engedélyt adtak ki. Barcelonában már nem is próbálkozik az Uber, egyrészt mérethatékonysági, másrészt szabályozási problémák miatt. Két éve a helyhatóság brutális bírságtételek bevezetésével és a jármű három hónapra szóló lefoglalásával fenyegette meg az ubereseket, és kiszorította őket a városból.
Az Uber nem adja fel, az amerikaiak további enyhítéseket akarnak kicsikarni, kiváltva ezzel a tősgyökeres spanyol taxisok haragját. Olyannyira, hogy már két nagy taxissztrájk is volt, s júliusra újabb erődemonstrációt helyeztek kilátásba. A májusi sevillai incidensből kiindulva a békés egymás mellett élésre nem sok remény mutatkozik, akkor kilenc Cabify-sofőr autóját gyújtották fel a tüntető taxisok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.