A GfK Hungária Piackutató Intézet országosan reprezentatív, 50 millió forint árbevétel feletti mezőgazdasági vállalkozások megkérdezésével készített felmérése szerint tavaly a mezőgazdasági kis- és középvállalkozások közel 70 százaléka hajtott végre beruházást, és az előző évhez képest jelentősen nőtt azok aránya, akik technológiai fejlesztést terveznek a következő 12 hónapban, a megkérdezettek 60 százaléka.
A korszerűsítést tervezők körében a leggyakoribb cél 82 százalék számára a mezőgazdasági gépvásárlás, ezt követi 35 százalékkal a mezőgazdasági épületek felújítása, 24 százalékkal az új technológiai eljárás bevezetése és 22 százalékkal az energiahatékonysági beruházás.
A magyar gazdák hangulatát, várakozásait 2015 óta mérő index plusz 5 ponton áll, a tavalyinál 3 ponttal magasabban, ennek alapján az agrárszektorban enyhe, de növekvő optimizmus tapasztalható.
A bank szakértői szerint az igazi beruházási boom 2018-2019-re várható, mivel jelenleg a kiértékelése zajlik azoknak a pályázatoknak, amelyekre a gazdák a leginkább támaszkodnak fejlesztéseik során.
Az ágazat finanszírozási szerkezetében egyre növekvő szerepet kapnak a banki termékek: tavaly óta 10 százalékponttal nőtt a bankhitel és a pénzügyi lízing szerepe mind a működésfinanszírozás, mind a beruházás-finanszírozás terén. A saját forrás aránya nagyjából 55 százalék, a banki termékeké a működésfinanszírozásban 17 százalék, a beruházásoknál 26 százalék.
Megállapították azt is, hogy továbbra is komoly kihívást jelent az agráriumban a munkaerőhiány, a megkérdezett vállalkozások 74 százaléka leginkább a betanított munkaerőt hiányolja, de 71 százalék szerint a középfokú végzettségű és 42 százalék szerint a felsőfokú végzettségű szakemberekből sincs elég. Ezen a problémán a cégek nagy része a diákoknak biztosított gyakorlati helyekkel vagy képzések támogatásával, esetleg saját képzés indításával segít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.