BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megduplázódhat a Heathrow forgalma 2030-ra

Repülőtereinek bővítésével, az utazást sújtó adók felülvizsgálatával és új kényelmi szolgáltatásokkal érné el Nagy-Britannia, hogy az Európai Unióból való távozása után is a nemzetközi légi forgalom központja maradjon.

A brit szakminisztérium pénteken hozta nyilvánosságra a légi közlekedéssel kapcsolatos fejlesztési terveit, amelynek kulcsfontosságú eleme a Heathrow repülőtér bővítése. Egy 16 milliárd font értékű beruházás keretében harmadik kifutópályát építenek a londoni komplexumhoz, a tervek szerint ez 2030-ra készülhet el. Addig is szeretnék azonban maximálisan kihasználni a repülőtér jelenleg rendelkezésre álló két leszállópályáját.

Az Egyesült Államok után Nagy-Britannia légi közlekedése a legfejlettebb a világon: az iparág forgalma éves szinten 22 milliárd fontra tehető, csaknem 240 ezer embernek ad munkát, miközben behálózza az egész világot: Londonból száz ország 370 városa érhető el közvetlen járattal. Az ország a stratégiai fontosságú ágazat fejlesztését kiemelten kezeli a jövőben is, Chris Grayling közlekedési miniszter szerint ebben akkor sem lesz változás, ha kilépnek az Európai Unióból. A végleges légiközlekedés-fejlesztési stratégiát még nem dolgozták ki, az ágazat működését 2050-ig meghatározó tervek kapcsán Grayling nyilvános párbeszédet kezdeményezett. A kormány mindenesetre szeretné csökkenteni a repüléssel járó zaj- és légszennyezettséget, új technológiákat vetne be a terrorizmus ellen, illetve kényelmi szolgáltatásokkal fokozná az utazásélményt is.

Utóbbira példa az Ázsiában már bevált úgynevezett in-town check-in rendszer, amelynek lényege, hogy az utasok órákkal vagy akár egy-két nappal indulás előtt egy belvárosi pályaudvaron leadhatják bőröndjeiket, és elintézhetik a bejelentkezést az adott járatra.

Felülvizsgálják a légiutas-adó hatásait is, ami jó hír lehet a közteher ellen évek óta tiltakozó brit légitársaságok számára. A Virgin Atlantic közleményében kiemelte, hogy a fejlődés kulcsa a piaci verseny fokozása és a fogyasztói igények szem előtt tartása lenne, ennek elérése érdekében viszont csökkenteni kellene a rettentően magas légiutas-adót. A Virgin Atlantic ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a verseny fokozásáról a Heathrow kapacitásnövelése kapcsán is gondoskodni kell. A vállalat attól tart, hogy a repülőtér 2030-ra évi 135 millió főre duzzasztott utasforgalma könnyen a British Airways dominanciáját erősítheti.

A brit kormány egyébként a Heathrow mellett a manchesteri repülőtér bővítését is tervezi egy 1 milliárd font értékű fejlesztés keretében. A 2-es terminál utasforgalmát szeretnék évi 27 millió főről 45 millióra növelni. Reményeik szerint ezzel több nemzetközi úti cél válna elérhetővé Manchesterből, és a bővítéssel 1500 új munkahelyet is teremtenének.

Különadó miatt háborognak a légitársaságok

A ma Magyarországon egyre elterjedtebb korszerű technológiával termesztett dinnye önköltsége 2 millió forint körül alakul hektáronként, ami 80-85 forint kilogrammonkénti felvásárlási árat feltételez. Ezen az árszinten a termelők is megtalálnák a hasznukat, a kereskedők pedig olyan, számukra szintén nyereséget hozó árréssel kínálhatnák a dinnyét, amellyel megfizethető fogyasztói árat lehet kialakítani – mondta Czerván György. Az államtitkár szerint a Tesco lépése – hogy a múlt héten hirtelen 249-ről 99 forintra vitte le a dinnye kilónkénti árát – azt jelentette, hogy

a felvásárlási árak 30-35 forintra estek le.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.