Sokéves várakozást követően, az elmúlt hónapokban három magyar cég fő szervezésében elindult a kínai–magyar konténeres irányvonati forgalom, eddig közel 40 vonat és mintegy 1400 konténer érkezett három útvonalon Magyarországra. A forgalmi előrejelzések alapján a kínai vasúti konténerforgalom érdemi növekedése várható. Reális esély van arra, hogy a Kínából az Európai Unióba áramló áruforgalom jelentős részét regionális logisztikai központként Magyarország ossza szét a kelet-európai térségben – véli a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ).
A vonatok három útvonalon – Fehéroroszország/Lengyelország, Ukrajna, Pireusz – heti rendszerességgel érkeznek Magyarországra az Ekol Logistic Kft., a Ghibli Szállítmányozási Kft. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. közreműködésével. A cél az, hogy az északi irányból érkező konténer-irányvonatok útvonalát úgy szervezzék, hogy azok a záhonyi határbelépőt használják, és vegyék igénybe a Záhony-Port Zrt. konténerátrakási képességeit. A kínai konténervonatok többsége a BILK Kombiterminált használja, kisebb részük pedig a Mahart Container Center csepeli kombitermináljára érkezik.
Az áruforgalom növekedését a geopolitikai változások mellett a NAV által kialakított új vámkezelési gyakorlat is segíti. Az ugyanis érdemben támogatja a konténerek gyors szabad forgalomba helyezését és átengedését az unió országaiba, azzal, hogy a konténerek okmányainak ellenőrzését már akkor megkezdik, amikor azok elindulnak a feladóállomásokról. Így a kínai áru a vámkezelést követően gyorsan továbbhaladhat a célországok felé, ami növeli hazánk logisztikai versenyképességét.
A forgalmi előrejelzésekből jól látszik, hogy az említett irányokból – jelenleg még eltérő gyakorisággal – érkező kínai vasúti konténerforgalom jelentős növekedésére számíthatunk – mondta Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke szerint, amennyiben a forgalom állandósul és nő, a budapesti terminálok mellett – forgalomtól függően – a szabad kapacitással rendelkező vidéki terminálokat is be lehet kapcsolni a forgalom lebonyolításába, hogy a kínai ügyfelek gördülékeny, gyors és zavartalan kiszolgálása biztosítva legyen. Emellett a fogadó terminálokon röntgenkapus ellenőrzést kellene bevezetni, ami gyorsítja a hatósági ellenőrzés folyamatát, illetve növelni kell a kelebiai vasúti határátlépő technológiai kapacitását. Meg kell vizsgálni annak lehetőségét is, hogy a Budapesten alkalmazott kínai konténeres vámkezelési gyakorlat milyen feltételek mellett működhet a vidéki terminálokon – hangsúlyozta Fülöp Zsolt. Sokéves várakozást követően most megérett a helyzet arra, hogy Magyarország geopolitikai helyzetéből adódóan a kelet-közép-európai térség logisztikai központjává váljon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.