Budapest megújulásának, a kereslet növekedésének és az elmúlt időszak nagy rendezvényeinek – a Fina vizes világbajnokságnak, a Forma–1-nek, a győri ifjúsági olimpiai fesztiválnak – is köszönhetően egyre több turista érkezik Magyarországra, részben a budapesti repülőtéren keresztül. Ez kedvező az autókölcsönző cégeknek is, hisz a repülővel érkezők egy része bérelt autóval hajt tovább. Mint Haraszti Géza, az Auto ReFAIRent Kft. (Avis) ügyvezető igazgatója elmondta, a csúcsidőszak júliusban és augusztusban van az autókölcsönzőknél. Az Avisnél például 10-15 százalékkal volt nagyobb a júliusi forgalom az egy évvel korábbinál. Minden négy autóból hármat folyamatosan béreltek, a járművek kihasználtsága 67-90 százalék között mozgott, az átlagos kihasználtság pedig 75 százalék volt. A korábbi hónapokban legfeljebb 80 százalékos volt a kihasználtság. A hétvégi keresletet egy kedvezményrendszerrel segíti a társaság, sikerrel.
Miután az Avis bérleteinek ára az elmúlt három évben nem változott, viszont a vásárolt autók listaára átlag tíz százalékkal nőtt, a bérlők a korábbiaknál jobb ár-érték aránnyal jutnak az autókhoz. Az Avis folyamatosan frissíti járműparkját, amely jelenleg 550 kocsiból áll, 50-nel többől, mint tavaly júliusban. A járműpark „mozgását” mutatja, hogy januárban 350 autóból állt a flotta.
A park járműveinek átlagos életkora 142 nap. A cég az idén júliusban több mint száz autót vásárolt, és ötvenet eladott. Az egész évben 1000 autó vásárlásával számol, ami növekedés az előző évihez képest, hisz 2016-ban 950 autót vettek és 900-at értékesítettek – tette hozzá Haraszti.
A járműpiac átalakulása – amiben szerepet játszott a dízelbotrány, és ami miatt csökken az érdeklődés a dízeles járművek iránt, másrészt a környezettudatosság terjedésével nő az elektromos autók iránti kereslet – befolyásolja a nagy átalakulás előtt álló bérautópiacot is az ügyvezető szerint. A bérautós cégek is drágábban vásárolhatnak majd járműveket (ráadásul a dízelhajtásúakat olcsóbban tudják eladni), miközben a bérlők nem szívesen fizetnének többet egy hibrid vagy egy elektromos autó használatért. Az Avistől már több éve lehet elektromos autót is bérelni, de ezek iránt egyelőre óvatos az érdeklődés.
A Mercur Rent a Car (Hertz) autókölcsönzőnél is érzékelték a nagy fővárosi rendezvények kedvező hatását, és a győri ifjúsági olimpiai fesztivál is megdobta a cég ottani irodájának forgalmát – mondta a Világgazdaságnak Tóth Tamás, a Mercur Rent a Car Kft. operatív igazgatója. Így az év második negyedében több bérletet adott el a társaság, és a bevétele is gyarapodott az előző év hasonló időszakához képest. Az első negyedév viszont gyengébb volt, mint 2016-ban, ezen a helyzeten kevesebb autóval és a munkafolyamatok átszervezésével jutott túl a cég. A második negyedéves eredményeknek köszönhetően jobban alakult az idei első fél éve, mint a tavalyi.
A Hertz flottája most 1500 autóból áll. A társaság lassan már készül a nyár végi, őszi forgalomra, amikor általában kisebb az érdeklődés a szolgáltatása iránt, így elkezdi kivonni a járműveket. Az év vége felé várhatóan kilencszáz autóval dolgozik. A 2015-ös és a tavalyi év vége is jól sikerült számára, kibérelték az autóit. A társaságnál már a második éve tapasztalták, hogy a külföldről az év végére hazatérők előszeretettel bérelnek autót. „Ez azt mutatja, hogy a kint dolgozók egy része már megteheti, hogy a szabadsága idejére autót kölcsönözzön” – mondta az igazgató. Leginkább Nagy-Britanniából, Írországból, Hollandiából hazaérkező, külföldön dolgozók béreltek autót, a tengerentúlról ideutazók közül viszont kevesen szálltak bérautóba.
A szinte már standardnak tekinthető nyári rendezvények (Forma–1, Sziget) forgalomnövelő hatása mellett az idén egy újabb esemény is támogatta a magyarországi autókölcsönzőket. A NATO román–bolgár hadgyakorlata miatt a román piacon már nem volt szabad autó, ezért több magyarországi cégtől is béreltek autókat a résztvevők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.