BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Másfél millió eurós zöldségkampány indul

Az utóbbi 15 évben a világban és az EU-ban is csökken a friss kertészeti termékek iránti kereslet.

Idén a dinnye, az alma és a gomba fogyasztását ösztönözte kampányában a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). Győrffy Balázs elnök szerint ezeket nem más termékekkel szemben kívánják népszerűsíteni, hiszen egészségmegőrzési szempontból minden kertészeti termék fogyasztása fontos. Az utóbbi 15 évben a világban és az EU-ban is csökken a friss kertészeti termékek iránti kereslet. A fogyasztásnépszerűsítő programok célja a folyamat megfordítása – ez ágazati szempontok mellett népegészségügyi érdek is.

A három terméknek jelentős gazdasági súlya van, meghatározók a magyar kertészeti termelésben – közölte a NAK. Fontos a szerepük foglalkoztatásban – több mint 10 ezer gazdálkodó vesz részt a termelésükben, termelői értékesítési áron számolt értékük meghaladja a 40 milliárd forintot.

Forrás: shutterstock

Az almapiacon jelentős a nemzetközi konkurencia, ezért alapvető érdek a kiváló minőségű magyar gyümölcsök és fajták megismertetése és fogyasztásának ösztönzése.

A hazai gombatermelés az elmúlt években újra növekedési pályára állt, s nőtt a hazai fogyasztás. Ugyanakkor míg nálunk 1,5 kilogramm az egy főre jutó éves fogyasztás, az EU-ban 3,5 kilogramm.

Bár a fogyasztásösztönző programok eredményeit az évjárathatás és a szezonalitás miatt csak hosszabb távon lehet objektíven értékelni, a korábbi évek népszerűsítő programjainak sikerét a GfK által készített fogyasztási panel adatai visszaigazolták – nőtt a programokban szereplő termékek vásárlása.

A dinnyefogyasztás növelésére 2011-ben indult nemzeti program, az akkori adatokhoz képest az egy főre jutó éves dinnyefogyasztás 20 százalékkal, csaknem 15 kilogrammra nőtt. Az EU-szabályozás alapvetően a termelői együttműködések számára biztosít támogatást a piacszervezés és a piaci alkalmazkodás segítésére. A szervezetek olyan közös promóciós programokat is működtethetnek, amelyek egymást erősítik a várt hatások eléréséért.

Jövőre bővül a népszerűsítő kampányba bevonható termékkör – erre a francia társszervezetekkel közösen elnyert hároméves promóciós EU-pályázat nagy lehetőséget biztosít. A programban gyakorlatilag az összes fontos hazai zöldség- és gyümölcsféle szerepet kap majd. A három évre összesen 1,5 millió euró áll rendelkezésre. Az összeg 80 százaléka uniós támogatásból érkezik, 20 százalékot pedig a NAK ad saját hozzájárulásként.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.