Idén a dinnye, az alma és a gomba fogyasztását ösztönözte kampányában a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). Győrffy Balázs elnök szerint ezeket nem más termékekkel szemben kívánják népszerűsíteni, hiszen egészségmegőrzési szempontból minden kertészeti termék fogyasztása fontos. Az utóbbi 15 évben a világban és az EU-ban is csökken a friss kertészeti termékek iránti kereslet. A fogyasztásnépszerűsítő programok célja a folyamat megfordítása – ez ágazati szempontok mellett népegészségügyi érdek is.
A három terméknek jelentős gazdasági súlya van, meghatározók a magyar kertészeti termelésben – közölte a NAK. Fontos a szerepük foglalkoztatásban – több mint 10 ezer gazdálkodó vesz részt a termelésükben, termelői értékesítési áron számolt értékük meghaladja a 40 milliárd forintot.
Az almapiacon jelentős a nemzetközi konkurencia, ezért alapvető érdek a kiváló minőségű magyar gyümölcsök és fajták megismertetése és fogyasztásának ösztönzése.
A hazai gombatermelés az elmúlt években újra növekedési pályára állt, s nőtt a hazai fogyasztás. Ugyanakkor míg nálunk 1,5 kilogramm az egy főre jutó éves fogyasztás, az EU-ban 3,5 kilogramm.
Bár a fogyasztásösztönző programok eredményeit az évjárathatás és a szezonalitás miatt csak hosszabb távon lehet objektíven értékelni, a korábbi évek népszerűsítő programjainak sikerét a GfK által készített fogyasztási panel adatai visszaigazolták – nőtt a programokban szereplő termékek vásárlása.
A dinnyefogyasztás növelésére 2011-ben indult nemzeti program, az akkori adatokhoz képest az egy főre jutó éves dinnyefogyasztás 20 százalékkal, csaknem 15 kilogrammra nőtt. Az EU-szabályozás alapvetően a termelői együttműködések számára biztosít támogatást a piacszervezés és a piaci alkalmazkodás segítésére. A szervezetek olyan közös promóciós programokat is működtethetnek, amelyek egymást erősítik a várt hatások eléréséért.
Jövőre bővül a népszerűsítő kampányba bevonható termékkör – erre a francia társszervezetekkel közösen elnyert hároméves promóciós EU-pályázat nagy lehetőséget biztosít. A programban gyakorlatilag az összes fontos hazai zöldség- és gyümölcsféle szerepet kap majd. A három évre összesen 1,5 millió euró áll rendelkezésre. Az összeg 80 százaléka uniós támogatásból érkezik, 20 százalékot pedig a NAK ad saját hozzájárulásként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.