Az amerikai autóeladási boom lecsendesedése ellenére jó negyedéves adatokról számoltak be a detroiti hármak. A piacvezető General Motorstól (GM) 1,24 dolláros egy részvényre eső profitot (EPS) vártak a Thomson Reuters elemzői, de a cég ennél jobb, 1,43 dolláros adatot tett közzé. Az adózott eredmény azonban az egy évvel korábbi 2,61-ról 1,05 milliárd dollárra zuhant.
A 36,1 milliárd dolláros bevétel 1,4 milliárddal jobb a konszenzusnál, a tavalyitól viszont 1,2 milliárddal elmarad. A nyereség durva visszaesését azzal magyarázzák, hogy a magas haszonkulccsal értékesíthető kisteherautóknál (pickup) a közelgő modellváltás miatt erősen, 47 ezer darabbal csökkentek az eladások, de jövőre épp emiatt robusztus profitbővülésre lehet számítani. Általános tendencia, hogy a kereslet elmozdult a hagyományos szedánoktól a magas profitmarzsú pickupok, a városi terepjárók (SUV) és crossoverek irányába, s ez a profitsoron is érezteti hatását.
A GM már korábban jelezte befektetőinek, hogy a modellváltás magas költségei miatt az idén a tavalyi nyereség megismétlődése a cél. Most megerősítették, hogy az idei EPS-t a 6,30–6,60 dolláros sávba várják. A profitba a kínai–amerikai vámvita is belemarhat, a GM-nél az alapanyagok folyamatos drágulásával számolnak, csak az első negyedévben 700 millió dollárral szaladtak meg a gyártási költségek. A cég jelezte, hogy kiadásai lefaragását tervezi.
E téren már előbbre jár a Ford, a cég a tavaly kidolgozott 14 milliárd dolláros költségcsökkentési programjának felgyorsítását és kiterjesztését jelentette be. Mi több, a 2022-ig végrehajtandó tervet 25,5 milliárd dollárosra növelték. A program jegyében Észak-Amerikában leállítják az amúgy is gyengén fogyó, alacsony árréssel értékesíthető szedánok gyártását. „Áthelyezzük a hangsúlyokat, a profitot nem hozó tevékenységeket pedig valószínűleg leépítjük” – idézi a Reuters Jim Hackett vezérigazgatót, akinek bejelentésére 2,6 százalékkal erősödött a Ford árfolyama. Az autógyártó az első negyedévben 8,7 százalékkal, 1,74 milliárd dollárra növelte adózott eredményét, hajszállal meghaladva az elemzői várakozásokat. Forgalma 2,8 milliárddal 41,9 milliárd dollárra nőtt.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.