Magyarország és térsége gázbiztonságát erősen befolyásoló lépésre készülnek a Fekete-tengeren gáz után kutató társaságok: végső döntésre a termelés megkezdéséről. Közülük a legjelentősebb az ExxonMobil–OMV Petrom konzorcium, amely már kétmilliárd dollárt fordított a Neptun gázmezőre, de aktív az oroszországi Lukoil és a romániai Romgaz is.
A konzorcium 2021–2022-től termelne, gáza a Bulgárián, Románián, Magyarországon át Ausztriáig érő BRUA vezetéken érkezhetne térségünkbe.
A piaci érdeklődés hatalmas: a kereskedők előzetesen már lekötötték az FGSZ Zrt. által a cső magyarországi belépési pontján felkínált évi négymilliárd köbméternyi kapacitást (ötszörös túljegyzéssel), de igényeiket várhatóan csak decemberben véglegesítik, az amerikai–román páros végleges döntésének függvényében.
Ennek időpontja azonban még nyitott. Az FGSZ-től kapott válasz szerint az ősszel kerülhet rá sor, ezzel egybecseng, hogy februárban a romániai Nemzeti Ásványforrás-ügynökség általános igazgatója, Sorin Gal is év végi döntést, illetve termelési engedélykérelmet valószínűsített. Igaz, az ExxonMobil éves jelentése 2018-ra csak a mezővel kapcsolatos további részletes mérnöki és gazdaságossági tanulmányok készítését, valamint a román kormánnyal való tárgyalások folytatását jelzi. A termelés megindításához szükség van a vonatkozó román törvény megszületésére is.
Ha a konzorcium elszánja magát a beruházásra, akkor az FGSZ 2022-re – az import várható megindulására – átköltöztet egy kompresszort csanádpalotai állomására – amelyre 2019-ig ettől függetlenül is telepít két ilyen berendezést Hajdúszoboszlóról.
A Románia felőli importot segítő hazai beruházásokat az EU nem támogatja, és nem is várható támogatás – közölte lapunkkal az FGSZ –, a romániait viszont igen, 40 százalékkal.
A beruházó Transgaz S. A. honlapja szerint a BRUA első szakasza Romániában 478,6 millió euróba kerül, a költségből 179,3 milliót áll az EU. Ebből épülne meg egy 479 kilométeres vezeték, és létesülne az a három kompresszorállomás (Podisorban, Bibesti-ben és Jupában), amelyek hat kompresszorát a Transgaz már április közepén megrendelte nettó 288,7 millió euróért az Inspet S. A. Ploiesti vezette konzorciumtól. (Minden állomáson egy aktív és egy tartalék kompresszor lesz, de mindegyik képes lesz a gáz kétirányú továbbítására.)
Átadásuk 2019. december 31-re várható. Ekkortól Magyarország felé a Horia–Csanádpalota összeköttetésen évi 1,75 milliárd köbméter gáz érkezhet. (Bulgária felé pedig a Ruse–Giorgiu interkonnektoron évi másfél milliárd köbméter.) A teljes projekt 2022-re tervezett megvalósítása után már évi 4,4 milliárd köbméter gáz érkezhet Magyarországra.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.