Gyorsan csökken a dízelautók népszerűsége az európai vásárlók körében. A második negyedévben az EU és az EFTA 32 tagállamában együtt 1,57 millió gázolajjal hajtott új személygépkocsit helyeztek üzembe, 300 ezerrel, azaz 15,7 százalékkal kevesebbet, mint az egy évvel korábbi időszakban – derül ki az európai autógyártók szövetségének (ACEA) friss adataiból. Az első fél évet tekintve 16,7 százalékos volt a visszaesés.
Azt sem lehet mondani, hogy
a népszerűség csökkenése országspecifikus lenne, hisz csupán négy piacon mértek növekedést a második negyedévben, közülük a bolgár (4 százalék), az észt (6,9) és a román (3,5) nem meghatározó, szemben a svéddel, ahol az 5,6 százalékos pluszérték 57,9 ezer eladott dízelautót takar. Mentségükre szóljon, hogy közben 62 százalékkal több, azaz 66 ezer benzines gépkocsit is üzembe helyeztek.
A közismerten dízelbarát magyarok is gondolkodóba estek, végül sokan a benzines autók vásárlása mellett tették le a garast. A negyedévben a bázisidőszakinál 5 százalékkal kevesebb, 9159 dízel kapott rendszámot, miközben a benzinesek száma 27 965 darabra nőtt, ami kiugró, 43,3 százalékos bővülés. Ennél pörgősebb piaca a benzines autóknak tavasszal csak az említett svédeknél, valamint a 79 százalékos pluszt jegyző románoknál volt. Az öt legnagyobb európai autópiacon egyaránt két számjegyű volt a csökkenés:
a dízeleladások a briteknél 25,8, a spanyoloknál 19,5, a németeknél 18,8, a franciáknál 12, az olaszoknál 10,3 százalékkal estek vissza.
A Volkswagen 2015 őszén kirobbant dízelbotránya és az ennek kapcsán elrendelt vizsgálatok során más gyártóknál is felderített visszaélések önmagukban még csak bizalomvesztést okoztak. Ám a fokozatosan szigorodó károsanyag-kibocsátási normák teljesítéséhez szükséges beruházások tervezésekor elvégzett költség-haszon elemzések már azt mutatták, hogy nem éri meg túl sok energiát fektetni a technológiába.
A szeptembertől élő szigorú, valós körülmények között elvégzett tesztelési próbák is elrettentő hatást gyakoroltak a gyártókra, amelyek sorra jelentették be, hogy előbb csökkentik dízeles kínálatukat, majd leállnak a gyártással, s forrásaikat az önvezető és az elektromos autók fejlesztésére csoportosítják át. A dízelek okozta környezetterhelés szabályozása önkormányzati hatáskörbe került.
Egyre többen élnek a szennyező járművek részleges vagy teljes kitiltásának lehetőségével. Hamburg nyitotta a sort, majd Stuttgart következett, ott jövő januártól él a tiltás egyes zónákban az idős, környezetet erősebben szennyező kocsikra. A wiesbadeni közigazgatási bíróság szerdai határozata alapján Frankfurtnak jövő februártól kell korlátoznia a mozgásukat.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.