Előzetes egyezségre jutott a General Motors (GM) amerikai autógyártó vállalat menedzsmentje és az autóipari dolgozók szakszervezete (UAW) egy új négyéves megállapodásról szerdán, és ezzel kézzelfogható közelségbe került az amerikai gyárakban több mint egy hónapja tartó sztrájk lezárása.
Az UAW által szerdán kiadott közlemény szerint a szakszervezet vezető testülete csütörtökön dönt arról, hogy elfogadja-e a tárgyalásokon kialkudott feltételeket.
Ha a tárgyalóküldöttség ajánlásának megfelelően az országos tanács jóváhagyja a megállapodást, a dokumentumot a szakszervezeti tagok elé terjesztik ratifikálásra. A megállapodásról egyszerű többséggel döntenek a szavazók.
A munkabeszüntetés azonban folytatódik a szakszervezet országos tanácsának üléséig, azon döntenek majd arról is, hogy azonnali hatállyal leállítják a sztrájkot vagy csak a tagok körében tartott szavazás után.
A megállapodás konkrét tartalmát csak a munkavállalók voksolása után hozzák nyilvánosságra.
A szeptember 16-án kezdődött sztrájk az Egyesült Államokban a GM több mint 30 gyárára terjedt ki. Ilyen hosszú munkabeszüntetésre az 1970-es évek óta nem volt példa.
A General Motorsnak több mint kétmilliárd dollárjába került, hogy korábban nem tudott megállapodni a magasabb béreket, nagyobb munkahelyi biztonságot, a nyereségből való nagyobb részesedést és jobb egészségügyi ellátás biztosítását követelő szakszervezettel.
A felek már kedden karnyújtásnyira álltak a megállapodástól, a legtöbb ügyben dűlőre jutottak, és csak bizonyos témákban kellett véglegesíteni a dokumentum megszövegezését. Az, hogy látótávolságba került az alku, az is jelezte, hogy Mary Barra vezérigazgató és Mark Reuss elnök kedden csatlakozott a tárgyalásokhoz.
A megállapodás hírére a General Motors árfolyama 2,5 százalékos pluszba ugrott a New York-i tőzsdén.
Tizenkét év óta először sztrájkolnak a General Motors (GM) munkásai, legutóbb 2007-ben tartottak kétnapos munkabeszüntetést a bértárgyalások alatt, ami 300 millió dollárjába került az autógyártónak.
Az amerikai autóipar nincs könnyű helyzetben: az eladások növekedési üteme lassul, miközben emelkednek a költségek az elektromos autók fejlesztése és bevezetése, illetve a szigorúbb környezetvédelmi normák miatt.
A detroiti székhelyű General Motors a világ 37 országában 173 ezer embert foglalkoztat, ezen belül az Egyesült Államokban mintegy 48 ezer munkása van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.