A KPMG csoport Magyarországon az üzleti évben 26 milliárd forintos árbevételt ért el, ebből 15 milliárd forintot a nemzetközi üzletág, főleg a szolgáltató központ hozta. A szolgáltató központ egyre több globális cég auditját végzi Budapestről – emlékeztetett a szakember. Az üzletág jelenleg a társaság árbevételének 39 százalékát biztosítja. Míg 2003-ban a bevétel 62 százalékát adta a könyvvizsgálat, az idei üzleti évben 24 százalékot tett ki a bevételekből. 12 százalékot az adó- és jogi tanácsadás adott, s a bevételek negyedét az egyéb üzleti tanácsadási üzletág adott.
Összárbevételt tekintve a társaság ma a Big4 társaság között élen jár, ami az üzletági bevételekből látható több lábra állást megcélzó stratégiának köszönhető.
A szolgáltatói központ budapesti letelepedésének egyik fő indoka az volt, hogy a külföldi fiatalok szeretnek Budapesten élni. A másik komoly tényező a döntés mellett volt, hogy a magyar fiatalok szakmai képzettsége nemzetközi szinten magas. Az alacsony munkaerő-költség olyan területen, mint amilyen központot a KPMG üzemeltet ma már nem versenyképességi kérdés, s az adóoptimalizálási lehetőségek a szolgáltatóközpont Budapestre hozásáról szóló döntésben csak sokadik tényezőt jelentették.
A bevételeken belül a már említett szolgáltatóközponti eredményesség mellett a banki auditok hoztak legjelentősebben a konyhára – mindkét terület bevételei 50 százalékkal bővültek.
A hátunk mögött hagyott évben a biztosítási piacon volt a legkomolyabb, 181 százalékos növekedés, köszönhetően annak, hogy a szektor átáll az IFRS 2017-es számviteli szabvány alkalmazására – mondta Robert Stöllinger.
Rózsai Rezső, a KPMG új első számú vezetője szerint a gazdasági, szabályozási változások mellett egyre hangsúlyosabban kerülnek elő a társadalmi elvárások – a nem megfelelő teljesítés ezen a területen ugyan közvetlen büntetéssel nem jár, ám a bevételekre gyakorolt hatásuk jóval jelentősebb, ráadásul idővel a társadalmi elvárások sok esetben jogszabályokban testesülnek meg. Ebben a helyzetben felértékelődik a tanácsadás: a KPMG vezetője szerint annak köszönhetően, hogy széleskörű szakmai kompetenciákkal rendelkeznek, ezért képesek rendszerszintű tanácsokat adni az ügyfeleknek, akiknek komplex tudásra van szükségük. A válságra viszonylag könnyű felkészülni, ennél sokkal komolyabb a jelenleg tapasztalható rendkívül gyors növekedés által változásokat lekövetni.
A könyvvizsgálat továbbra is meghatározó lesz a KPMG munkájában, ám az elvárások itt is jelentős mértékben megnövekedtek.
A korábbi évekhez képest ma már nem elfogadható a szabályozók és a sajtó számára, hogy a feltárt problémák a rendelkezésre álló könyvvizsgálói eszközökkel nem volt feltérképezhető.
Ma a digitalizáció révén a korábbi szúrópróba szerű ellenőrzések helyett, immár lényegében a könyvvizsgált ügyfelek minden adata rendelkezésre áll, amelyekből adatelemzés révén már nem csak a múltra visszamenőleges véleményt tudnak adni, hanem az időben előrevetítve tudnak jelzéseket adni, arról, milyen lépéseket lenne érdemes meglépni, hogy elkerülhetőek legyenek a későbbi problémák. Ami ugyanakkor érdekes: minden új megoldás, nagyon hamar elvárássá válik, s ez a magyarázata annak Rózsai Rezső szerint, hogy
a digitalizáció előrehaladtával sem csökken az alkalmazotti létszám.
A másik oldalon ugyanakkor ez az állandó változás ismét vonzóvá teheti az a könyvvizsgálói munkát a szakember szerint.
Beer Gábor, a tanácsadási üzletágat vezető partnere szerint a Facebook Libra e-pénz megoldásának piaci, szabályozói fogadtatása kapcsán vannak olyan szabályozói követelmények, vélemények, amelyekre fel kell készülni, A cél az, hogy egyfajta menedzselt bizonytalanságot tudjanak nyújtani az ügyfeleknek.
A másik fontos tanácsadói feladatként Beer Gábor azt jelölte meg, hogy a hagyományos iparági szereplők és az IT-vállalatok közötti párbeszédet moderálják, miután a két terület szakmai tudása, nyelvezete olyan mértékben eltér, hogy komoly a veszélye annak, hogy az érintettek elbeszélnek egymás mellett, amelynek köszönhetően a megszülető megoldással senki nem lesz elégedett.
Az adóhatósági ellenőrzési gyakorlat is komolyan változik, ma egyre több adatot kap meg valós időben a NAV az online pénztárgépekből, az EKÁER rendszerből és az online számlákból. Az adatok elemzése viszonylag gyorsan kimutatja azokat a jellemzőket, amelyek révén az eddigieknél sokkal pontosabban meghatározó, ki az aki csak megtévedt, s ki az, aki szándékosan kerüli a legális megoldásokat.
Ennek köszönhetően ma a NAV a korábbi géppisztolyát távcsöves puskára cserélte.
Külön problematikát jelent a nemzetközi vállalatok adózása. Beer Gábor szerint ennek magyarázata, hogy a jelenlegi adókörnyezet kialakítása a '70-es, '80-as években kezdődött, az azóta kiépített struktúra nem képes megfelelő választ adni a jelenlegi munka-megosztásra. Vannak olyan megoldások, amelyeknél tagállami megoldások lesznek a minták – Beer Gábor szerint Magyarország például élen járt a reklámadó bevezetésével, s most jó eséllyel az EU tagországok többsége is bevezet majd valamilyen hasonló szabályozást.
Arra a kérdésre, hogy mennyire reális az adóhatósági bevalláskészítés, Beer Gábor szerint az online számlák adatai alapján az alap áfa-bevallást elkészítheti majd a NAV. A későbbiekben elképzelhető a társasági adó meghatározása is, ám a szakember hangsúlyozta, ez az ajánlás jó eséllyel csak az egyszerűbb vállalkozások számára lehet megoldható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.