A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Fényeslitkén megkezdték az EWG intermodális terminál kivitelezését azt követően, hogy a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. tulajdonába került a terminál 125 hektáros területe, amelyet az állami tulajdonú Regionális Fejlesztési Holding Zrt.-től vásárolt meg. Az ipari parkban jelenleg a terminál alépítményének építési munkálatai, valamint a normál vasúti csatlakozás kiépítése zajlik. A létesítmény próbaüzemének megkezdését 2022 januárjában, míg végleges átadását 2022 első negyedévében tervezik.
A projektről a Világgazdaság is beszámolt korábban. Akkor még 18 milliárd forintos költségvetéssel tervezték a beruházást.
A beruházás közvetlenül mintegy 140 új munkahelyet hoz létre a hátrányos helyzetű térségben, közvetve 400 ember foglalkoztatását teszi lehetővé.
A társaság a beruházáshoz kapcsolódóan több milliárd forint értékben végez fejlesztéseket a közforgalmú vasúti hálózaton is.
https://www.youtube.com/watch?v=07liZmhQVXk&feature=emb_title
Az EWG az átadását követően
Európa legnagyobb és legmodernebb nyomtávváltáson alapuló szárazföldi intermodális kombiterminálja lesz, amely 5 széles és 5 normál nyomtávú, 850 méter hosszan daruzható vágánnyal rendelkezik.
Egy időben négy, 740 méter hosszú vonatot is ki tud szolgálni. A fényeslitkei az első olyan szárazföldi intermodális kombiterminál a kontinensen, amely saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és a technológiai eszközeinek működtetésére. A létesítmény energiaellátása – az EU vasúti és klímastratégiával összhangban – zöldtechnológiával valósul meg. Nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyús rendszer biztosítja az energiaellátást, a terminál területén pedig kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak.
A hasonló tevékenységi körű európai létesítményekhez képest gyorsasága mellett az EWG jelentős előnye lesz, hogy ATEX- és ADR-minősítéssel rendelkező, 45 tonna teherbírású darui speciális anyagokat – például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak,
továbbá a terminál alkalmas hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is a NIKRASA-technológiának köszönhetően. Az EWG elméleti kapacitása az országos vasúti infrastruktúra jelentős fejlesztése (beleértve a Budapestet elkerülő V0 vasúti körgyűrűt) esetén évi 1 millió TEU. A jelenlegi vasúti infrastruktúrával konténer és kombi kapacitása 300-500 ezer TEU egység.
A terminál teljes körű logisztikai szolgáltatást nyújt, üzembe helyezésekor 15 ezer négyzetméter bérelhető raktárterületet kínál majd az ügyfeleknek. A rendelkezésre álló beépítetlen területeken pedig igény esetén további 500 ezer négyzetméter raktárt, összeszerelő- vagy gyártóüzemet lehet létrehozni.
A 21. század terminálja az Új Selyemút nyugati kapujaként a keletről érkező áruforgalom számára alternatív lehetőséget kínál Ausztria, Svájc, Olaszország, Szlovénia, Horvátország és Németország felé.
Az EWG megépítése emellett a magyar vállalatok és az Ázsiába irányuló exportforgalom számára is hatalmas lehetőséget biztosít. Záhony térségében az elmúlt három évtized számos terve ellenére nem épült megfelelő színvonalú és kapacitású infrastruktúra. A beruházásnak köszönhetően Magyarországnak lehetősége lesz az Új Selyemút kontinentális forgalmának meghatározó szereplőjévé válni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.