Jelenleg 205 üzleti szolgáltató központ (SSC) működik Magyarországon, amelyek együtt körülbelül 74 ezer munkatársat foglalkoztatnak, átlagosan 360-at. A szektor vállalatainak csaknem fele pénzügyi, számviteli, kontrollingterületen működik, de jelentős az IT- és az ügyfélszolgálati tevékenység is.
A központok és a foglalkoztatottaik száma az elmúlt tíz évben évről évre stabilan nőtt
– mondta a Világgazdaságnak Kelliár Zsolt, a magyar HR tech startup, a Talentuno és az SSC Heroes alapítója és ügyvezetője. Tavaly tavasszal, a járvány kezdetén a legtöbb vállalat létszámstopot rendelt el, részben azért, mert a HR a távmunka megszervezésével volt leterhelve, később létszámleépítésekre is sor került. Azután stabilizálták a helyzetüket, sőt, 77 százalékuk már létszámbővítést tervez a következő években, 60 százalékuk 10 százalékosnál is nagyobbat.
Bár a bérek megtorpantak, az idén már minimális emelkedés várható.
A járvány a munkavégzés módjára is hatott: míg korábban az ágazat munkavállalóinak a 22 százaléka dolgozott távolról, ma a 92 százaléka. A digitális átalakulás és a távmunka általánossá válása együtt segíti a szolgáltató központok munkaerő-toborzását, és lehetővé teszi, hogy az eddig főváros- és nagyvároscentrikus toborzás kiterjedjen a kisebb településeken élőkre és a megváltozott munkaképességűekre is. Jelenleg ugyanis Budapest a legnépszerűbb célpont, itt működik a hazai SSC-k 70 százaléka, de kedvelt Debrecen, Miskolc, Szeged, Nyíregyháza, Pécs és Székesfehérvár is.
Az elmúlt években folyamatos volt a munkaerőhiány a szektorban, amit nem tudott pótolni a járvány miatt más területeken felszabadult munkaerő
– fejtette ki Kelliár Zsolt. A következő évekre jelzett növekedés miatt komoly harc lesz a szolgáltató központok között a munkaerőért, de a távmunka és a rugalmas foglalkoztatás részben megoldás lehet, mert már a fővároson és a nagyvárosokon kívülről is juthatnak munkaerőhöz a vállalatok. Munkaerőt biztosíthatnak a cégeknek a felsőoktatási intézményekkel kötött partnerségek, a megbízott szabadúszók projektmunkákhoz való alkalmazása, a munkavállalói ajánlórendszerek erősítése és a közösségi toborzás is.
Évek óta egyre nagyobb teret kap a szoftverrobotokkal támogatott folyamatautomatizálás (RPA),
amely növeli a hatékonyságot, csökkenti a költségeket, nagyobb hozzáadott értékű munkavégzést tesz lehetővé. A járvány jelentős lökést adott a digitális átalakulásnak, arra késztetve a szolgáltató központokat, hogy digitális eszközök használatával újratervezzék a szolgáltatásaikat. A digitalizált gazdasági környezet segíti az adatvezérelt döntéshozatalt, támogatja az innovációt, ennek révén a központok támogató funkcióból stratégiai szereplővé léphetnek elő. A Talentuno ügyvezetője szerint a szolgáltató központoknak egyre inkább számolniuk kell a mesterséges intelligenciával is, amelyet főleg marketing-, pénzügyi, számviteli és ügyfélszolgálati területen használnak majd, vagyis ott, ahol nagy mennyiségű, rendszerezetlen adatot kell kezelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.