Felmérést készített a környezetbarát tisztítószerek népszerűségéről a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Nielsen együttműködésével a szervezet által meghirdetett #ÖkoTakarítás hónapja alkalmából.
Az öko mosó- és tisztítószerek forgalma 2019-ről 2020-ra 42 százalékkal, választékuk 27 százalékkal nőtt. Azonban
a növekedés kétharmadát olyan termékek adják, melyek nem rendelkeznek hiteles öko-minősítéssel, helyette megtévesztő állításokkal nevezik magukat annak.
A legnagyobb forgalombővülést elérő fürdőszobai és a konyhai öko-tisztítószerekre 2,5-3-szor többet költöttek a vásárlók, ám a magukat csak annak nevező termékek terén a növekedés még nagyobb 6-10-szeres volt.
A legtöbb esetben a környezetbarát imázs megteremtése érdekében erre utaló szavakkal és képi elemekkel próbálkoznak a gyártók, ezeket ugyanis a legtöbbször nem ellenőrzi olyan független hitelesítő szervezet, mint például az EU Ecolabel. A nem minősített termékek szívesen hivatkoznak növényi összetevőkre, újrahasznosított csomagolásra , de számos más szöveget is alkalmaznak a vásárlók átverése érdekében.
Az öko mosogatószerek piaca úgy nőtt 2019 és 2020 között háromszorosára, hogy a ténylegesen minősített szerek piaca mindössze 37 százalékkal tudott bővülni. Itt a "vegán", "természetes illatanyaggal", "organikus összetevőkkel" feliratok gyakoriak, ám ezek nem jelentenek garanciát arra, hogy valóban környezetbarát termékekről van szó.
A kereskedelmi láncok sajátmárkás termékeik esetében élhetnek azok valódi ökotermékek közelébe helyezésével is.
Aki valóban környezetbarát termékeket szeretne vásárolni, jól teszi, ha az EU ökocímkét, az EU Ecolabel-t keresi a termékeken, hiszen ezen minősítés elnyeréséhez jogszabályokban rögzített feltételeknek kell megfelelni, amit rendszeresen ellenőriznek is. A szigorú feltételek miatt kísérletezik sok gyártó hamis állításokkal, különböző zöld tulajdonságok kiemelésével megtéveszteni a vásárlókat.
A trendek azt mutatják, hogy ez sikeres is,
a kamu zöld termékek forgalma minden kategóriában nagyobb mértékben nőtt, mint a valóban hitelesített terméké.
Az Európai Unió januárban közzétett vizsgálata szerint a termékek 42 százalékán szerepel valós háttér nélküli, túlzó vagy félrevezető "zöld" információ. A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint gyanúra adhat okot, ha a csomagolás újrahasznosított voltára, természetes vagy biológiailag lebomló összetevőkre hivatkoznak rajtuk, esetleg azok vegán, napenergiával gyártva, életbarát vagy környezetbarát termék voltát emelik ki hiteles címke nélkül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.