Noha az Egyesült Államokban a Black Friday, azaz a Fekete Péntek története mítoszoktól színes, Magyarországon elsősorban az online kereskedelem eseményeként tekintünk rá. A hazai köztudat elsősorban a televíziókészülékekért civakodó amerikaiakkal és a 90%-os leárazásokkal azonosítja ezt a napot, noha a valóság ettől jelentősen eltér; nemcsak idehaza, de az USA-ban is.
A kereskedelem relatív egyszerű szabályrendszer szerint működik; ha az értékesítési ár alacsonyabb a beszerzési árnál, a kereskedő számára veszteség keletkezik. Persze nem hagyhatjuk figyelmen kívül a járulékos költségeket és díjakat sem, de ettől függetlenül kijelenthető, hogy a 90%-os leárazások nem életszerűek, bizonyos termékkörök esetén a 20%-os kedvezmények is extrémnek számítanak.
Ennek ellenére azt látjuk, hogy a piacvezető szereplők szinte minden kategóriában kínálnak 20-30 vagy akár 50%-os kedvezményeket. A magyarázat abban rejlik, hogy a Black Friday kampányra elkülönített készülékek gyártói vagy beszállítói támogatással kerülnek a kereskedők raktáraiba, így esély nyílik az átlagosnál lényegesen nagyobb leárazások meghirdetésére. Ennek persze az a feltétele, hogy a kereskedő partner jelentős mennyiségeket legyen képes értékesíteni – magyarázza a megkérdezett marketingszakértő. Vagyis kimondható, hogy a Black Friday egyre inkább a nagy webáruházak játszóterévé válik.
A kisebb webáruházak jellemzően csak abban az esetben tudnak beszállni az árversenybe, ha önerőből finanszírozzák a leárazáskampányaikat. Ez a legkisebb költségvetéssel rendelkező kereskedők esetében természetesen nem lehetséges, de a kicsit nagyobb forgalmúak olykor-olykor tesznek egy bátor kísérletet. Ilyen esetben jelentős kockázatot vállalnak, hiszen a szolgáltatásfejlesztésük láthatja a kárát, amennyiben a profitráta negatív számot produkál.
Mentőövet jelenthet számukra az e-kereskedelem iránti fokozott érdeklődés; a koronavírus-járvány miatt megváltozott vásárlói viselkedés jelentős forgalomélénkülést okoz az online térben. A teljes 2021-es évre elővetített prognózis hozzávetőlegesen 20-22%-os növekedést tartalmaz, ami lényegesen magasabb az előzetes várakozásoknál.
A megkérdezett marketingszakértő szerint indokolt az online kereskedők optimizmusa az utolsó negyedév kapcsán. Ennek magyarázata pedig abban rejlik, hogy a növekedés motorját szolgáltató megrendelési gyakoriság növekedése ebben az időszakban a legerősebb. Amennyiben az átlagos megrendelési érték némileg felülmúlja a tavalyi eredményeket, a negyedév összesített eredménye akár jelentős növekedést eredményezhet a szektor számára.
Az idei évben a nemzetközi Black Friday november 26-án lesz, ám a korábbi évek gyakorlata azt mutatta, hogy a piacvezető szereplők közül csupán az eMAG tartotta magát az eredeti dátumhoz, az Extreme Digital előre hozott Fekete Pénteket tartott, az Alza pedig attól sem riadt vissza, hogy májusban rendezze meg a saját akcióját. Noha a leárazások elnevezése félrevezető lehet, az online vásárlók különbséget tesznek a kamu és a jelentős leárazásokkal futó fekete péntekek között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.