Egy taxis vállalkozás költségei 2018-tól 2022 elejéig átlagosan több mint 20 százalékkal növekedtek – ezt állapította meg a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) a személytaxi-viteldíj emelését vizsgálva. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Ipari Tagozata 2021 őszén hasonló, 18,61 százalékos költségemelkedést mért, igaz, szűkebb intervallumra, 2018-tól 2021-ig. A BKK azonban ezt csak azzal a kitétellel fogadta el, hogy a drágulás ilyen mértéke csak az idei évre állt be, korábban ennél kisebb volt a növekedés.
A hivatalosan kalkulált 20 százalék körüli költségváltozás mindenesetre meglepő annak ismeretében, hogy tegnap a Fővárosi Közgyűlés ennél jóval magasabb kompenzációról döntött, a taxitarifa mintegy 33 százalékos emelését szavazta meg egyhangúlag. A 2018 júliusától érvényben lévő díjtételek, a 700 forintos alapdíj, a 300 forintos távolságarányos díj, valamint a 75 forintos időarányos díj május 9-től 1000, 400, illetve 100 forintra ugrik.
Az ellentmondást a BKK számítási módja oldja fel, amely meghatározó mértékben figyelembe vette a jelen állás szerint május 15-ig hatályos kormányzati üzemanyagárstop kivezetését. (Bár ennek mikéntje egyelőre nem ismert, a kabinet tervei inkább a 480 forintos literenkénti ármaximum lépcsőzetes feloldásáról szólnak.) A fővárosi cég szerint a rögzített ár prognosztizálható megszüntetése miatt indokolt a 20 százalékot meghaladó bevételkompenzálás a taxis vállalkozások számára.
Hozzátette, hogy mindez, továbbá az elmúlt hetekben sokat romló euró-forint árfolyam megjelenése a gépjárművek és alkatrészek árában együttesen indokolja a nagyobb, tehát 33 százalék körüli tarifaemelést. „Ez középtávon biztosíthatná a taxis vállalkozás rentábilis és kiszámítható működését” – közölték a vizsgálatban. A Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztés arra is rámutatott, hogy a drágítás léptékét a legutóbbi díjmegállapítások óta bekövetkezett eleve jelentős üzemanyagár-emelkedés, a megnövekedett infláció és a minimálbér-emelkedés együttesen magyarázza.
Kiss Ambrus „kényes egyensúlyként” írta le a taxis érdekképviseleti oldallal tavaly október óta zajló, hosszan elnyúlt fővárosi tárgyalások eredményét. Ahogy a VG megírta, az 1000–400–100 forintos díjszabás helyett a taxistársadalom jelentős része egy 900–90–360 forintos hatósági ár mellett érvelt, de úgy, hogy az úgynevezett határértéket nem alkalmaznák. Jelenleg 15 kilométer per órás sebesség alatt a taxióra nem számít fel kilométerdíjat, afölött pedig percdíjat. A változtatással ezek a tételek a haladás tempójától függetlenül megjelentek volna az utazás végösszegében, átlagosan körülbelül 40-50 százalékos emelést elérve.
Ebben nem jött létre egység, ugyanakkor abban nem volt vita, hogy a taxispiac a Covid-járvány következményeként két év alatt összeomlott. Ezt jól szemlélteti, hogy míg 2020 elején 6754-en nyújtottak hivatalosan személytaxi-szolgáltatást Budapesten, addig a legfrissebb statisztikák szerint már csak 5070-en. Ez vezetett ahhoz, hogy ma a taxirendelések teljesítése akadozik: vagy egyáltalán nincs, aki elvállalja a fuvart, vagy lassan találnak rá sofőrt.
Emiatt viszont érezhetően megnőtt a személyszállítási piac szürkezónája, vagyis az illegálisan, jellemzően különböző közösségi médiás felületeken szolgáltatást kínálók iránti kereslet. Ez kárt okoz a taxisoknak, és mivel itt nem érvényesülnek a fogyasztóvédelmi előírások sem, sérülnek az utasok érdekei. Ahogy az államé is, hiszen adóbevételektől esik el.
A BKK vállalta, hogy kiterjeszti a felügyeletet, és a 2020–2021-re jellemző átlagban 190 havi ellenőrzést 240-re emeli, különösen figyelve az engedély nélküli személyszállítást végzőket. Azt is rögzítették, hogy a személytaxi-gépjármű az első forgalomba helyezéstől számított tíz évig futhat, a téli időszakban használhatók négy évszakos gumiabroncsok, és a károsanyag-kibocsátás csökkentésére érdekében 2024. január 1-től kizárólag teljesen elektromos meghajtású vagy legalább Euro 6-os gépjárműveket lehet új taxiként üzembe helyezni.
A taxizás drágítása helyett versenybarát szabályozást ajánl a GVHA budapesti taxitarifák rögzítettek, vagyis a piacon jelenleg nem érvényesülhetnek az árverseny előnyei. |
Mindez azonban nem jelenti, hogy a 2013 óta hatósági áras, tucatnyi társaságot tömörítő fővárosi taxispiac keretei megszilárdultak volna. A városvezetésben is részt vevő Momentum párt kezdeményezésére az önkormányzat azt ígéri, hogy még az idén reformkoncepciót dolgoz ki, amely tartalmazza a hatósági ár helyetti ársapka bevezetését, a független szolgáltatók korlátozását és a taxiszolgáltatók autóinak a BudapestGO applikációban való feltüntetését. A fix díjszabás felszámolását egyébként a Gazdasági Versenyhivatal is támogatja, és azt javasolta az önkormányzatnak, hogy áremelés helyett minimalizálja beavatkozását az árszabályozásba, minél nagyobb teret hagyva a versenynek és az egyensúlyi piaci árak kialakulásának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.