A tavalyinál átlagosan 10 százalékkal többért meghirdetett nyári utak árait februárban állapították meg, a háború kitörése előtt, amikor még stabil volt a forint, azóta viszont az euró 10-11 százalékkal drágább, a svájci frank 13 százalékkal, a kanadai dollár pedig többnyire majdnem 20 százalékkal. Mindezt tetézte a buszsofőrök átlagosan 20 százalékos éves bérnövekedése, és a buszbérleti költségek körülbelül 15 százalékos drágulása, illetve az 50 százalékkal megemelkedett üzemanyagárak – érzékeltette a változásokat a cégvezető. Hozzátette: az eredetileg tervezett eredmények eléréséhez további 10-15 százalékos áremelésre lenne szükség, hogy az időközben keletkezett drágulást teljesen kompenzálni lehessen.
Az önköltség jelentős növekedését mindeddig a valamennyire alultervezett, de végül többnyire telt házas utak pluszbevételéből tudta fedezni a több mint 70 országba évente 20-25 ezer utast szállító utazási iroda, amely 60 százalékban buszos, 40 százalékban repülős utakat szervez. A cég előnyös helyzetben van a 14 saját luxusbusz révén, amelyek után nem kell bérleti díjat fizetni. A Fehérvár Travel alapító-ügyvezetője ugyanis azt tapasztalja, hogy az általános áremelkedési hullámot vannak, akik mások rovására akarják kihasználni, és olyan mértékben emelik a buszbérleteket, amire nem jelent magyarázatot a tényleges költségnövekedés.
A keresleti oldalon egyelőre biztató a helyzet, Ribi Péter tapasztalatai szerint a kereslet nem csökkent, az elmúlt két évben elhalasztott utazásokat sokan most akarják pótolni. Eddig a 2022-es katalógus egyetlen csoportját sem kellett lemondani a minimális létszám hiánya miatt (az oroszországi utazások kivételével). A népszerűségi toplisták nem változtak, egyedül az Ukrajnával és Oroszországgal szomszédos országokba, konkrétan a Lengyelországba és a Baltikumba, valamint az Észak-Erdélybe meghirdetett utak körében kellett egy-egy akciót hirdetni, hogy felpörgessék a keresletet, ellenben beindultak újra a pandémia alatt leállt tengerentúli destinációk.
Az európai körutazások főszezonja április közepétől október végéig tart, utána vesznek lendületet a tengerentúli utazások. Emiatt nem az itthoni klasszikus nyaralási időszakban, azaz nem a tömegeket megmozgató nyári hónapokban, hanem késő ősszel keletkezik a Fehérvár Travel árbevételének nagyobb része a drágább egzotikus hosszú távú utak révén – mondta az ügyvezető, aki úgy véli, hogy elérhetik idén a 2019-es év árbevételét. Mindezt az áremelések miatt kevesebb csoporttal és utassal, és persze az akkoritól számottevően szerényebb jövedelmezőséggel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.