„A jó hír, hogy nem zárjuk be a budapesti bázisunkat és nem vonulunk ki az országból” – ezt a Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary jelentette be mai budapesti sajtótájékoztatóján. Azt azonban megerősítette, hogy a téli időszakra nyolc ferihegyi útvonalat számolnak fel, másik hét esetében pedig csökkentik a járatszámot. Megjegyezte, hogy megvan a képességük ahhoz, hogy bármikor átköltöztessék a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről a bázisukat valamelyik szomszédos országba.
Hogy pontosan mely útvonalakon lép életbe a szűkítés, és mikortól, azt nem tudta megmondani, pedig ezt korábban már ismertette a Ryanair. Azt viszont igen, hogy a lépéssel Magyarországon 53-ról 45-re csökken a társaság útvonalainak száma. A vezérigazgató elmondta, hogy mintegy 4,5 millió utast szállítottak évente, a negatív fejleményekkel ez 4 millió alá esik.
Jövőre már ötmillió utast prognosztizáltak, de ezt újrakalkulálhatják.
Michael O’Leary úgy fogalmazott, hogy a döntésük válasz a magyar kormány által bevezetett „hülye” extraprofitadóra, amely a légitársaságokat is érinti. Egy táblát is feltartott, amire azt írták: kukába a veszteséges légitársaságok extraprofitadójával. Azt ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az általuk alkalmazott munkaerőre nincs hatással a járattörlés és -ritkítás. Kitért rá, hogy a Wizz Airrel szemben sem kerülnek versenyhátrányba, mert a magyar gyökerű fapados korábban csökkentette a kínálatát. Megjegyezte, hogy ő maga jobban néz ki, mint a Wizz Air vezérigazgatója, ezért a Ryanairt jobban szeretik az utasok.
Szerinte az extraprofitadó következménye az lesz, hogy a drágább repülőjegyek miatt Magyarország kevésbé lesz vonzó a turistáknak, akik inkább a régiós repülőtereket vehetik majd igénybe. Azt mondta, hogy az új adóval Ferihegy vált a legdrágább repülőtérré a környéken.
Megerősítette, hogy az extraprofitadót az utasokra hárítják. Arról is beszélt, hogy Ferihegyen bővítésre készültek, de ez az új adó miatt meghiúsult. Állítólag tíz új járatot terveztek, ezek a kapacitások most máshová kerülnek.
A VG a múlt héten írta meg, hogy a Ryanair vezérigazgatója váratlanul Budapestre érkezik, és sajtótájékoztatót tart. Akkor a részletekről nem lehetett tudni, az előjelek viszont baljósak voltak, és nem csak azért, mert a Ryanair-vezér csúnyán összerúgta a port a magyar kormánnyal a légitársaságokat érintő extraprofitadó miatt. Ráadásul a cég 300 milliós fogyasztóvédelmi bírságot is kapott, mert tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.
Michael O’Leary ugyanis Brüsszelből érkezett Budapestre, ahol szintén sajtótájékoztatót tartott szűk egy hete. Nem mást jelentett be, mint hogy a Ryanair egy újonnan bevezetett adó miatt felszámolja a bázisát, és kivonul a belga főváros nagy repteréről.
A brüsszeli helyzet pedig számos ponton összecsengett a budapestivel.
A zaventemi repülőtérről való távozást azzal indokolta, hogy egyrészt az üzemeltető áremelést tervez, másrészt a belga kormány áprilisban repülőjegyadót vezetett be, ami úti céltól függően 2–10 euró. Ezek miatt a Ryanair szeptember végétől elszállítja az ott állomásozó két gépét a repülőtérről, és legalább 2023 márciusáig vissza sem tér ide. Ezzel napi tíz körüli járat tűnik el. O’Leary leszögezte, hogy a Ryanairnek egészen addig fehér folt Zaventem, amíg a repülőtér nem csökkenti a díjait, és amíg el nem törlik az
idióta és diszkriminatív repülési adót.
A szóhasználat meglehetősen ismerősen cseng: a menedzser hasonló jelzőkkel illette a Magyarországon júliustól alkalmazott extraprofitadót is. Az is kiderült, hogy a társaság 80 fős zaventemi személyzetét Charleroi-ba – ahol a cégnek 15 gépe van – vagy a szomszédos országok más repülőtereire helyezik át.
A Ryanair nemcsak Brüsszelben pakolt össze, hanem Athénban is. Az írek szeptember elején hozták nyilvánosságra, hogy október végétől március végéig bezárják az athéni repülőtéren lévő bázisukat.
Természetesen ezúttal is a repülőtér-üzemeltető, valamint a görög kormány a hibás.
Az előbbi O’Leary szerint diszfunkcionális díjszabási rendszert alkalmaz, az utóbbi pedig nem biztosít hosszú távú ösztönzőket a légitársaságok számára, miközben utasonként már 12 eurós díjat szed be.
Az Airportal arra emlékeztetett, hogy az írek Zágrábban is összehúzták a nadrágszíjat, és lefaragták az útvonalaikat. A téli időszak előtti megszorításoknak hagyománya van a Ryanairnél: a téli kapacitáscsökkentés valójában a szokásos üzletmenet része, sőt az ír fapados évről évre a flottájának több mint 10 százalékát állítja le teljesen novembertől március végéig.
Éves pénzügyi beszámolója szerint a mintegy 500 gépes flottából a 2021-es pénzügyi évben 75, 2020-ban 64, 2019-ben 65, 2018-ban pedig 60 repülőgépet parkoltattak.
Ezt a Ryanair szezonális leállítási eljárásnak (seasonal grounding policy) nevezi jelentéseiben, amelynek az oka a „tipikusan alacsonyabb téli forgalom, valamint az alacsonyabb áron eladható ülőhelyek”. A cég egyébként ilyenkor végezteti el a leállított gépek nagy karbantartását.
A teljes képhez hozzá kell tenni, hogy a Ryanair nemzetközi szinten ismert arról, hogy szándékosan vitákat generál a nyilvánosság szimpátiájának megszerzéséért. Bár rendszeresen drámaként állítja be a kommunikációjában a fejleményeket, de voltaképpen racionális döntésekről van szó, amelyek éppen ezért nem jelentik a megszerzett pozíciók feladását, sokkal inkább a versenyképesség megőrzéséről szólnak.
Az írek valamivel több, mint tíz éve, 2012 februárjában nyitottak bázist Budapesten, szoros összefüggésben a Malév csődjével. Néhány éve úgy volt, hogy 2019 végével a Buzz márkanév alatt működő lengyel leányvállalatuknak adják át a ferihegyi bázis üzemeltetését. Csakhogy időközben a bíróság eltiltotta a Ryanairt attól, hogy Magyarországon használja a Buzz márkanevet, mert az összetéveszthető a versenytárs Wizz Air elnevezésével.
Az idén február végén a Ryanair már arról adott ki közleményt, hogy 200 millió dolláros beruházással nyolc repülőre bővíti a Budapesten állomásozó flottáját,
amivel 240 munkahelyet biztosít és 4000 közvetett munkahelyet támogat a régióban. Ezzel összesen 62 útvonalat repül Ferihegyről. A Budapest Airport úgy kommentálta a fejlesztést, hogy örömmel látja: „A Ryanair bizalma a magyar piac iránt a szolgáltatások bővítését eredményezi.” Igaz, azóta sok víz lefolyt a Dunán, a fapados társaság augusztus elején már arról számolt be, hogy nyolc budapesti útvonalát megszünteti a magyar extraprofitadó miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.