A Netflixnél évek óta emlegetik, és a jövő elején most már tényleg meg is húzzák a népszerűtlen lépést: véget vetnek az időszaknak, amikor tízmilliók vehették igénybe ingyen a világ legkiterjedtebb film streaming szolgáltatását úgy, hogy egy előfizető – rokon, barát, ismerős – megosztotta velük.
Az intézkedés egy korszak végét, és egy új kezdetét is jelzi. Véget érőben a streaming aranykora – fogalmaz a New York Times –, elértük az új filmek és tévésorozatok gyártásában korábban elképzelhetetlen pezsgést hozó időszak csúcsát, a „Peak TV-t”, és a folytatáshoz új üzleti modellre lesz szükség.
A Netflix esetében ez azt jelenti, hogy a jövő év elejétől – a cég pénzügyi adatainak romlása miatt kényszerűen – felszámolják a szolgáltatás ingyenes használatát, ami több, mint százmillió nézőt érint, egy olyan piacon, amelyen öldöklővé vált a verseny.
Pedig a felfutóban lévő vállalat valamikor azt posztolta a Twitteren:
A szeretet megosztani egy jelszót
– emlékeztet a Wall Street Journal, mellé téve, amit Ted Sarandos, a Netflix társvezérigazgatója mondott néhány hete befektetőknek a megosztás fizetőssé válásáról:
Ne tévedjünk, nem hiszem, hogy ezt a fogyasztók imádni fogják.
A Netflix, a világ legnagyobb streaming szolgáltatója a piacon elsőként szembesült azzal a problémával, amely várhatóan a versenytársakat sem fogja elkerülni.
Az előfizetés megosztása nem ugyanabban a háztartásban élő barátokkal, ismerősökkel növekedési lehetőségektől és jövedelemtől fosztja meg a céget. A Netflix idei első negyedéves jelentéséből kiderült, hogy több, mint egy évtizede először előfizetőket vesztettek, a részvényárfolyam 35 százalékot zuhant, a cég piaci értéke egy nap alatt 54 milliárd dollárral csökkent. Világossá vált, hogy az észvesztő ütemű globális hódító hadjáratnak vége, változtatni kell.
A cégnél sokáig fontolgatták, hogyan ellenőrizhetnék, hogy egy-egy előfizetés nem jut másik háztartásba, olyan változaton is törték a fejüket, hogy előfizetés helyett a letöltés mennyisége alapján számolják fel a díjakat, de arra jutottak, hogy a szolgáltatás egyszerűsége az egyik fő vonzóerő, ezért más technika mellett döntöttek, amit jövőre be is vezetnek – írta a WSJ.
Nem azt akadályozzák meg, hogy valaki más is hozzáférhessen egy előfizetett szolgáltatáshoz, hanem ilyenkor az előfizető egy kódüzenetet kap, amit 15 percen belül kell érvényesítenie – értesült a lap. Ezután a másik használhatja a szolgáltatást, a kódkérések azonban mindaddig érkeznek, amíg be nem fizetnek egy plusz díjat.
A teszteket Latin-Amerikában folytatják – ahol a legjelentősebb a megosztás, és sikeresnek látszanak –, de a Netflix hasonlót fontolgat bevezetni az Egyesült Államokban is, legalábbis a WSJ így tudja – Európát nem említi a cikk.
Nehézség, úgy tudják, még mindig van, például megkülönböztetni a megosztást attól az esettől, ha maga az előfizető utazik máshová.
Brutális esésben a Netflix, váratlan helyről érte őket támadásA streamingszolgáltató újítása alaposan a visszájára sült el, most futhatnak a pénzük után. |
A Netflix a legkiválóbb példa a felfutás és a változás – a „Peak TV” vége – szemléltetésére.
Az amerikai óriás a filmek és sorozatok gyártásának hatalmas lökést adó streaming, az előfizetés alapú internetes terjesztés úttörője, és legnagyobbja: az előfizetői száma több, mint 220 millió, amit az Amazon Prime Videó követ 200 millió, a Disney+ több, mint 160, illetve a kínai Tencent Videó és iQIYI 120, illetve 100 millió előfizetővel.
A hatalmas népességű Kínával a Netflixnek nem sikerült megegyeznie, és nem nyújt szolgáltatást Észak-Koreában, Oroszországban és Szíriában sem. A világ népessége nyolcmilliárd, de úgy tűnik, már nehéz tovább növekedni, pedig a streaming felfutása korábban nagyon látványos volt.
Maga a Netflix DVD-kölcsönzőként indult még 1997-ben, 2001-ben visszautasított egy 50 millió dolláros felvásárlási ajánlatot az akkori piaci óriás Blockbustertől, és 2007-ben robbant be a streaming szolgáltatás beindításával, és 2021-re már majdnem 25 milliárd dolláros éves bevételt produkált. Az utóbbi években azonban minden megváltozott.
A filmek piacán a streaming nagyon jelentés szereplő, de mellette még mindig ott vannak a mozik és a tévécsatornák, ugyanakkor minden jele arra mutat, hogy a teljes piacon véget ért a hőskorszak.
Az amerikai nézők már hozzászoktak – írja a New York Times –, hogy minden hónapban tucatjával jönnek a premierek, százával a tévébemutatók, ami garancia, hogy mindig lehet rengeteg újat mutatni, a nézők csak győzzenek választani. Az utóbbi hónapok „új realitása” azonban, az, hogy a csúcsok folyamatos döntögetése a múlté, a nyaktörő növekedési ütem lelassult.
A tévéhálózatok és streaming cégek által a felnőtt amerikai nézők számára megrendelt sorozatok száma a második fél évben 24 százalékkal kisebb volt az Ampere Analysis piackutató összesítése szerint a múlt év azonos időszakához képest, 2019-hez mérve pedig 40 százalékos a hanyatlás. A nézők számára persze ez némi késéssel mutatkozik meg, hiszen a megrendeléstől a premierig akár több mint egy év is eltelhet.
Éveken keresztül a befektetők szinte számolatlanul dobálták a dollármilliárdokat az új sorozatok gyártására hatalmasnál hatalmasabb projektek keretében.
Ennek a „bármiáron” pezsgésnek azonban véget vetettek a Netflix kiábrándító számai, és a részvényárfolyamok esése, amit a szórakoztatóipar más cégeinek papírjai is követtek. Hollywood váltott: mostantól a hangsúly a magasabb profiton van az előfizetők száma helyett – foglalta össze az amerikai lap.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.