Kirepül a fészekből a Zephyr, az Airbus által fejlesztett napelemes drón, a páneurópai repülőgépgyártó vállalat ugyanis kiszervezi az üzletágat, hogy a drón kereskedelmi célú hasznosítását partnerek bevonásával könnyítse meg – értesült a Financial Times. A magas légkörben, 20 kilométerrel a tengerszint felett megfigyelési és kommunikációs célokra egyaránt használható Zephyr hivatalos értékesítését a jövő év vége felé kezdik meg.
Az önállósodás előtt álló projekt Aalto néven fut tovább, és a gazdasági napilap információi szerint a Morgan Stanley-t bízták meg a társkereséssel. A nagy lefedettséget kínáló és a mobilkommunikációs eszközök iránti igény megnövekedése miatt akár hónapokon át saját energiatermelésének köszönhetően a légkörben „állomásozni” képes drón – amelynek tesztrepülését 2017-ben tartották – sikeresnek ígérkezik.
A 25 méteres fesztávú és mindössze 75 kilogrammos drónt a szárnyain elhelyezett napelemek táplálják energiával.
A projektet tavaly nyár óta vezető, az Intelsatnál és a One Webnél nevet szerzett Sameer Halawi a lapnak úgy fogalmazott, hogy a drónjuk immár a végső tervezési fázisba érkezett, és elsősorban a telekomcégek igényeit tudja kielégíteni. S mivel az Airbus távközlési szolgáltatást nem nyújt, a hasznosítás lehetőségét a szektorban érdekelt vállalatoknak kínálják fel. A drónok kereskedelmi hasznosításához plusztőke is kell, ennek költségét az Airbus már nem akarja egyedül vállalni.
Az eredetileg a Qinetiq védelmi cég mérnökeinek munkájaként testet öltött Zephyr Z8-as modell a repülőgépek által használt utazómagasság és a kereskedelmi műholdak közötti sávot használja majd.
Iparági szakértők szerint a drónnak a műholdakhoz képest két jelentős előnye van, egyrészt az üzemeltetési költségei sokkal alacsonyabbak, másrészt sokkal rugalmasabban lehet használni, a funkcióit variálni.
Sameer Halawi szerint a Zephyr a kommunikációs képességek széles tárházával büszkélkedhet,
ideális például a katasztrófa sújtotta területek vészhelyzeti ellátására, és mivel elég közel van a földfelszínhez, közvetlenül a végfelhasználókkal tud kapcsolatot teremteni,
a műholdaknál nagyobb lefedettséget kínálva. Az Airbus első körben az Egyesült Államoktól a Közel-Keletig 5-6, úgynevezett Aalto pontot kíván létesíteni, ahonnan a felbocsátott drónok pásztázhatnák a földfelszínt.
A Zephyrekből már származott bevétele az Airbusnak, amely kormányzati szerveknek, közte a brit védelmi minisztériumnak és az amerikai hadseregnek is adott el belőlük.
A cég az angliai Farnboroughban lévő bázisán tíz Zephyrt állomásoztat. Tavaly az egyik drónjuk 64 napi utazást követően lezuhant, miután az egyik komponens meghibásodott a viharos időjárási körülmények közepette. Azóta ezt a hibát kijavították – hangsúlyozta Halawi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.