BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
20230109 DebrecenA névjegytáblák mögött ülők kérdésekre, a lakosság soraiban hiteles válaszokra vártak hétfő délután a Kölcsey Központban, a kínai akkugyárral kapcsolatos közmeghallgatáson.Fotó: Czinege Melinda CZMHajdú-Bihari NaplóKépen: Csaholczi Attila önkormányzati képviselő 20230109 Debrecen

A névjegytáblák mögött ülők kérdésekre, a lakosság soraiban hiteles válaszokra vártak hétfő délután a Kölcsey Központban, a kínai akkugyárral kapcsolatos közmeghallgatáson.

Fotó: Czinege Melinda CZM
Hajdú-Bihari Napló
Képen: Csaholczi Attila önkormányzati képviselő

Botrányosan folytatódott a debreceni akkumulátorgyár miatt tartott közmeghallgatás

Több százan vesznek részt az új debreceni üzem ügyében összehívott fórumon.

Tapssal, zászlólengetéssel és a CATL-beruházás elleni bekiabálásokkal kezdődött meg pénteken a debreceni akkumulátorgyár miatt meghirdetetett harmadik közmeghallgatás – számolt be a Haon.hu. A portál információi szerint 

körülbelül 350 ülőhelyen és ugyanennyi állóhelyen hozzávetőlegesen 700 résztvevővel kezdődött meg az esemény. A cég által benyújtott kérelem környezeti hatásvizsgálati eljárás részletes ismertetése lett volna az első felszólalás témája, de a hangzavar felborította a menetrendet.

Az első felszólaló nehezményezte, hogy a tájékoztatás készt tényekkel történik, és nincs választási lehetősége a lakosságnak. 

Elhangzott, hogy a közmeghallgatás felfüggeszthető, a tiltakozásnak pedig még lehet eredménye, amellyel elkezdődhetett volna a tényleges párbeszéd. 

Az egyik kérdést Mikepércs polgármesterének címezték az első közmeghallgatáson tett kijelentése kapcsán, miszerint nem lehet politikai kérdés a gyárépítés. 

Nem politikai, hanem környezetvédelmi kérdés a beruházás, mert a hatásai mindenkire vonatkoznak 

– emelte ki Tímár Zoltán, a település polgármestere, aki hangsúlyozta, hogy a környezetvédelmi kérdésekről kell szólnia a közmeghallgatásnak. 

Több mint egy óra telt el a fórum kezdete óta, amikor az egyik felszólaló kezdeményezésére a sokaság újra masszív tiltakozó skandálásba kezdett.

Korábban a Világgazdaság megírta, hogy 

a gyár szén-dioxid-kibocsátása 300 ezer tonna évente. A több száz oldalas környezeti hatásvizsgálat viszont egyértelműen fogalmaz: a gigaberuházás nem jelent veszélyt. 

A szakértők a telephely által vonzott teherforgalmat is prognosztizálták. Napi 350 teherautó fordulhat meg, ebből 280 nappal, 70 éjjel érkezne.  A beruházás helyszíne – körülbelül 220 hektárnyi területen – Hajdú-Bihar vármegye központi részén, Debrecen déli ipari övezetében található. A vármegyeszékhely központjától mintegy 6 kilométerre fekszik és 4 kilométerre van a Debreceni Nemzetközi Repülőtértől. 

A CATL egy 2011-ben alapított kínai akkumulátorgyártó és technológiai vállalat, amely elektromos járművekhez és energiatároló rendszerekhez lítiumion-akkumulátorok, valamint akkumulátorkezelő rendszerek (BMS) előállítására szakosodott. A társaság a világ legnagyobb lítiumakkumulátor-gyártója, amely az ágazat piaci részesedésének közel 36 százalékát fedi le. A cégcsoport 2022-ben hozta létre magyarországi leányvállalatát Contemporary Amperex Technology Hungary Kft. néven. Az elkövetkező években a legjelentősebb piaci fejlesztések a lítiumion-akkumulátor családon belül várhatók. Az energiasűrűség az elmúlt tíz év során majdnem háromszorosára nőtt, és az előrejelzések alapján a fejlődő tendencia legalább a következő tíz év során fennmarad.

Címlapkép: Czinege Melinda / Hajdú-Bihari Napló (illusztráció)

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.