Csaknem 60 millió forint ingyenpénzhez jutott hozzá a Sziget Zrt. 2022-ben – ez derül ki a társaság tavalyi pénzügyi beszámolójából. Az olyan nagy rendezvények, mint a Sziget, a Balaton Sound vagy a Volt (bár ez az idén elmarad) jogait tulajdonló cég az úgynevezett FestiPay rendszeren keresztül jutott hozzé ehhez a tetemes összeghez.
A FestiPay 2018-ban jelent meg a Sziget Zrt. által szervezett fesztiválokon. Akkor az addig megszokott fesztiválkártyákat a karszalagba épített csipek váltották fel, amivel már nemcsak a beléptetést bonyolítják, hanem fizetni is tudnak vele a fesztivál területén a látogatók. Ehhez viszont először egyenlegfeltöltésre van szükség, ami mobilapplikációról, online utalással, és – itt jön a lényeg – a helyszínen is lehetséges bankkártyáról és készpénzzel. Csakhogy miközben az online vagy az alkalmazáson keresztüli pénzfeltöltés lehetővé teszi, hogy az adott egyenlegen megmaradt összeget a rendezvény végén automatikusan visszakapja a tulajdonosa, addig az, aki a helyszínen fizetett be készpénzben az adott fesztivál valamelyik feltöltőpontján (top up),
annak magának kell gondoskodnia arról, hogy a fel nem használt összeget visszaszerezze.
Ha ezt nem teszi meg vagy nem tudja elintézni – lássuk be, erre fesztiválkörülmények között jócskán van esély –, akkor így járt: a fennmaradó pénzét elveszíti, és az a Sziget Zrt.-nél landol. Ezt nevezik hivatalosan és némiképp diszkréten kártyán maradó összegnek, és ebből folyt be 57,586 millió forintos árbevétel 2022-ben a társaságnak. A Szigetben egyébként évek óta nincs magyar rész, a kizárólagos tulajdonos a Luxemburgban bejegyzett Superstruck Holding, ami mögött egy amerikai befektetési alap, a Providence Equity Partners áll.
Visszatérve a kártyán maradó összegre, a közel 60 milliós ingyenpénz nem kevés, de volt ez már ennél jóval több is:
A Covid miatt 2020-ban és 2021-ben elmaradtak a fesztiválok, míg 2022-ben megtörtént a kapunyitás, és újabb szűk 60 milliós tétel sült ki belőle. A trend egyértelműen azt bizonyíthatja, hogy minden évben csökken ez az összeg, és egyre kevesebb pénz marad a FestiPay egyenlegein. Ez mutathatja a fesztiválozók tudatosságát, de azt is, hogy időről időre érzékelik a szervezők a helyzet visszásságát, és technikai oldalon könnyítik a pénzek visszaszerzését. Ennek a hatása jól látszik, hiszen mikor 2018-ban lehetővé vált az alkalmazásos feltöltések esetén az automatikus visszautalás, akkor egyből lefeleződött a Szigetnek „adományozott” pénz. Aztán 2019-ben is is könnyítéseket alkalmazott a FestiPay (amiben 31,5 százalékos részesedése van a Sziget Zrt.-nek), aminek szintén volt eredménye.
Ebből kiindulva a Világgazdaság megkereste a céget, hogy tervezik-e megoldani akár már az idei fesztiválokon, hogy a helyszíni feltöltéseknél is megoldják az automatikus visszatérítést, illetve hogy alapvetően mit gondolnak erről a most már hosszú évek óta megoldatlan problémáról. A Sziget Zrt. sajtóirodája válaszában azt hangsúlyozta, hogy a pénz visszaváltására több lehetőség van, amire minden fórumon felhívják a figyelmet.
Egyrészt, aki online töltötte fel az összeget, az a fesztivál után automatikusan, online kapja vissza a bennmaradó pénzt. A készpénzes feltöltött összegek esetén a több helyen elhelyezett visszaváltó pontokban, készpénzben tudjuk visszaadni a bennmaradó pénzt, ezt érthető okokból személyesen kell kérni. Tehát semmi nem akadályozza és minden lehetőség adott, hogy visszaváltsák a látogatók a bennmaradt összegeket
– érveltek. Ebből tehát az olvasható ki, hogy nincs napirenden a készpénzes, megmaradt egyenlegek automatikus visszautalása vagy legalább az érvényességük átmentése a következő fesztiválszezonra.
A Sziget állítása a már rendelkezésre álló lehetőségekről papíron abszolút igaz, de talán fontos még egyszer emlékeztetni arra, hogy fesztiválkörülmények között ilyen fokú pénzügyi tudatosság, hogy majd az adott buli végén a fesztiválozók maradéktalanul gondoskodnak a megmaradt, sokszor mindössze pár száz forintjuk visszaszerzéséről, aligha várható el a fogyasztóktól. Mindenesetre a Sziget szerint a feltöltőkártyás fizetési lehetőség, amihez hasonlót szinte az összes nagyobb hazai fesztivál használ,
Azonban arra is felhívták a figyelmet, hogy a FestiPay nem kizárólagos fizetési eszköz, és a látogatók természetesen a bankkártyájukkal is fizethetnek. Hozzátették viszont, hogy a feltöltési opció abban előnyösebb, mivel a vásárló csak a feltöltött összeg erejéig költ. Vagyis ha úgy tetszik, nem tud túlköltekezni, és ezzel óvja saját anyagi helyzetét.
Meg persze a Szigetét is, ami egyébként meglehetősen stabil. A 2022-es évben az értékesítése megközelítette a nettó 16,8 milliárd forintot, a profitja pedig meghaladta a 355 milliót. Ha azt vesszük, hogy ennek a hatodát, csaknem 60 milliót a FestiPay rendszer „trükkje” termelt ki, akkor megállapítható, hogy ennek a felszámolása pénzügyileg nem kifizetődő.
Új korszak kezdetét ígéri a Sziget fesztiváligazgatója – Százezer külföldit várnak |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.