Három hónapig nélkülözték a PepsiCo termékeit a francia Carrefour kiskereskedelmi lánc vásárlói, de ennek immár vége. Amilyen hangos volt a média, amikor eltüntették a polcokról az amerikai élelmiszeripari óriás üdítőitalait, csipszeit és rágcsálnivalóit, olyan csendben pakolták őket vissza, miután – mint az borítékolható volt – megegyeztek az átvételi és fogyasztói árakban.
Legalábbis hazai pályán, Franciaországban, mert a Reuters forrásai szerint a belgiumi, olaszországi, lengyelországi és spanyolországi hálózat esetében még finomítanak a feltételeken, amelyeket egyébként a francia lánc esetében sem hoztak nyilvánosságra. A kiskereskedő és a beszállító közötti kapcsolat eldurvulása szélsőséges és látványos lépésekhez vezetett, viszont a megegyezés hatására mindkét fél megenyhült és egymást dicsérő szólamokat zengett.
Örömmel tölt el, hogy termékeinket viszontláthatjuk a Carrefour polcain
– írta közleményében a PepsiCo France, míg Alexandre de Palmas Carrefour-vezérigazgató személyesen pózolt egy PepsiCo termékekkel teli polc előtt az X-re feltöltött fotón, a rég nem látott barátok visszatértén örvendezve. Arra egyik fél sem tért ki, hogy ez az intermezzo mekkora bevétel és profitkiesést okozott neki.
Iparági szakértők szerint a Carrefour megtehette egy ekkora beszállítójával szemben is, hogy átmenetileg kilistázza termékeit a kínálatából, mivel domináns szerepe van az európai kiskereskedelmi piacon. Kisebb versenytársai azonban ezt aligha tehetik meg jelentősebb forgalomcsökkenés nélkül, a fogyasztók pedig előbb-utóbb átszoknak egy másik közeli hipermarketbe, ahol kedvenc termékeiket meg tudták vásárolni.
A kilistázással való fenyegetés tehát kétélű fegyver, ebben az esetben mindkét félen sebet ejtett.
A PepsiCo sorozatos áremeléseivel a kereskedő árrését is szűkítette, a Carrefour pedig nem látta értelmét a polcain tartani azokat a termékeket, amelyektől a vásárlók magas árazásuk miatt elfordulnak, főként az utóbbi két év inflációs forradalma idején.
A PepsiCo éves bevételének 15 százaléka Európából származik a társaság legutóbbi gyorsjelentése szerint. Helyzete azonban romlott az utóbbi időben, a francia piacon tavaly üdítői értékesítésénél 7-9, míg rágcsálnivalók körében 4-6 százalékos visszaesést tapasztaltak. Ráadásul az Alvarez & Marsal által becsült, átlagosan 5 százalékos árrés sem volt elég vonzó ahhoz, hogy a Carrefour ezt a termékkört preferálja.
A felek között a promóciós és marketingköltések elszámolásában is vita támadt, a polcpénz meg az ehhez hasonló költségek, a reklámok elhelyezése a helyszínen és a médiában is konfliktusok forrása volt.
A francia termelők és beszállítók védelmét szolgáló törvény szerint a kiskereskedelmi láncok és beszállítóik évente egyszer állapodnak meg az árakról, jellemzően az év elején. A párizsi kormány is a mielőbbi megegyezésben érdekelt, a munkabéke és az újabb gazdalázadások elkerülése, a kiszámíthatóság alapvető fontosságú a számára.
A Carrefour és a PepsiCo árképzési vitája nem egyedi Európában – emlékeztet a Reuters. A német Edeka kiskereskedelmi lánc a Kellogg gabonapehely-gyártóval akasztott bajszot, az amerikai cég tavaly június óta nem hajlandó szállítani neki, de a szintén amerikai Mars édesipari társasággal is kitartóan vitatkozott az árakról és a reklámköltségek finanszírozásáról, mígnem másfél éves (!) kényszerű távollét után idén februártól ismét fellelhetők a Snickers és társai az Edeka kínálatában.
A Marssal a belga Colruyt szupermarketláncnak is meggyűlt a baja, a topmenedzserek hosszú heteken át rágták a gittet – pontosabban az Orbit rágógumit –, mire meg tudtak egyezni. Ágazati szakértők szerint egyre több ilyen vita várható a következő években a kiskereskedelmi és a marketingköltségek megosztása terén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.