Recep Tayyip Erdogan török elnök fogadta a kínai Chery autógyártó globális ügyekért felelős elnökét, Gujbing Zsangot egy hétvégi isztambuli befektetési konferencia apropóján, a megbeszélésen részt vett Fatih Kacir ipari és technológiai miniszter is.
Ebből a helyi sajtó egy minisztériumi kiszivárogtatás nyomán azt a következtetést szűrte le, hogy a felek megegyezésközeli stádiumban vannak, s a törökök nyerhetik el a Chery második európai gyáráért vívott versenyt. Mint arról beszámoltunk, erre eddig a legnagyobb esélye az Egyesült Királyságnak volt, de az olaszok is bejelentkeztek a beruházásért.
A törökökről eddig szó sem volt. Azt nem tudni, mekkora volumenű üzletről tárgyalnak, s azt sem, mennyi időt adtak a végső döntés meghozásához. Ankara júliusban a BYD-t már megnyerte magának, a világ legnagyobb új generációs autógyártója egy évi 150 ezer elektromos és tölthető hibrid jármű összeszerelésére alkalmas üzemet húz fel egymilliárd dollár értékben.
A hatályos török iparosítási program keretében a külföldi autóipari beruházóknak minimum évi 150 ezres kapacitást kell vállalniuk ahhoz, hogy kedvezményesen telket kaphassanak, infrastruktúrával együtt. A program lehetővé tesz a gyártók számára bizonyos mennyiségű autó adómentes eladását a török piacon. Az országban
rendelkezik gyárakkal a külföldiek közül, a teljes szektor évi kétmillió jármű előállítására képes, melynek durván kétharmada exportra megy a helyi autógyártói szövetség adatai szerint. Erdoganék kifejezetten támogatják a kínai gyártók megjelenését, az elektromos átállásban elért vezető szerepük miatt – írja a Reuters.
Ami a Cheryt illeti, szakmai berkekben némi meghökkenést keltett a törökországi beruházás hírének megszellőztetése pár nappal azután, hogy
a cég egy évvel, jövő őszre halasztotta a Barcelona melletti volt Nissan-üzemben tervezett Omoda 5 SUV-k gyártásának elindítását a Kína és az Európai Unió között zajló vámvita bizonytalan kimenetelére hivatkozva.
A gyár a három évtized után feltámasztott spanyol autómárka, a korábban haszonjárművekkel nevet szerző Ebro két SUV-modelljével november 18-án indul, a termelést 2027-re évi 50 ezerre szeretnék feltornászni. Cheryk egyelőre tehát nem készülnek itt az európai piacra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.