BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Dior Store in Shanghai

Luxusipar válsága: bajban az LVMH, letért a növekedési pályáról

A piacvezető francia vállalatcsoport igyekszik ugyan, de új termékeivel és reklámarcaival sem tudja a Kínában és Amerikában elszenvedett forgalomcsökkenését kompenzálni. Nem egyszerű feladat, az LVMH és vele a luxusipar válsága is mélyülni látszik.

Nem lehet túl büszke eddigi idei teljesítményére a luxusipar francia zászlóshajója, az LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton – legalábbis a korábbi évek felfutása után bekövetkezett visszaesés, a luxusipar válsága erre utal. A Bernard Arnault nevével fémjelzett csoport 2024 első kilenc hónapjában 60,753 milliárd eurós bevételt ért el, ami két százalékkal és másfél milliárd euróval marad el az egy évvel korábbi időszakban kimutatottól.

luxusipar válsága - Paris 2024 Olympic and Paralympic Games medals presentation
A párizsi nyári olimpia érmeit is az LVMH szállította. A luxusipar válsága utolérte a cégcsoportot / Fotó: Anadolu via AFP

A Covid utáni években rendkívüli növekedést produkáló társaság a csökkenést a magas összehasonlítási alappal és a geopolitikai bizonytalanságokkal magyarázza, ugyanakkor a szerdán kiadott közleményében az irányítása alá eső termékkörök stabilitását emeli ki, noha a részletezés során kiderült, hogy a főbb csoportoknál a céghez már-már méltatlan, markáns mínuszok szerepelnek. 

A Covid utáni fellendülést a luxusipar válsága követte

Ezt a befektetők is észrevették, amint azt a jelentés publikálását követő 4 százalékos árfolyamesés is igazolja. A cégcsoport az idén 17 százalékot veszített piaci értékéből, így Európa második legnagyobb tőzsdei vállalataként nem tudta csökkenteni hátrányát az Ozempic és Wegovy fogyasztószerekről ismertté vált dán Novo Nordiskkal szemben.

A legalább egy éve a konszolidációs körébe tartozó leányvállalatok árfolyamhatásoktól szűrt forgalmi adataival sem elégedetlen az LVMH, bár a teljesítményét alapjaiban meghatározó kínai piacról semmilyen konkrét említést nem tesz.

 

Ezzel nyitva hagyva a fő kérdést, miszerint a bőven 5 százalék alá süllyedt gazdasági növekedés közepette a luxuskiadásait is visszafogni kényszerülő kínai törzsvásárlói réteg passzivitása mennyire rontotta a forgalmat és rajta keresztül a profitkilátásokat. 

A kínai stimulusból a luxusiparnak is csurranhat-cseppenhet 

A most bejelentett kínai központi gazdaságösztönző lépések sem a luxuscikkek forgalmán keresztül éreztetik majd pozitív hatásukat, de egy-egy Louis Vuitton táska, Dior parfüm vagy TAG Heuer karóra megvásárlására azért lehetőséget adhatnak a könnyítések. 

Európa és az Egyesült Államok „enyhe növekedést” könyvelhetett el a változatlan konszolidációs kört és árfolyamot tekintve, míg Japán továbbra is két számjegyű bevételnövekedésnél jár, igaz, ebből a jen gyengülése miatt sokat nem éreznek, hiszen a pozitív hatás a bevétel euróra váltásával kapásból mintegy 4 százalékkal erodálódik. 

A konkrét számokat csak jövő januárban tudhatjuk meg, a cégcsoport most annyit közölt, hogy 

a kínai turisták európai és japán vásárlásai egyre nőnek, felhúzva mindkét régió bevételi adatait. 

Ez más cégekre, így az olasz Pradára is igaz.

A pezsgő Amerikában, a konyak Kínában szerepelt le

Tavaly a negyedik negyedévben 22 milliárd eurós forgalommal zárt az LVMH, 86 milliárd euróra felhúzva a teljes üzleti év bevételeit. Idén a stagnáláshoz is 25 milliárd eurós évzáró negyedév kellene, ami a sokat látott szakértők szerint sem elképzelhető.

Ami a főbb bevételi forrásokat illeti, a borok és szeszes italok üzletág 2024 első kilenc hónapjában 11 százalékos bevételcsökkenést könyvelhetett el, s csak 4,193 milliárd eurót hozott a konyhára. 

China Imposes Anti-dumping Measures on Brandy
A kínai „ellenvámok” a Pernod Ricard-hoz tartozó Martell konyak eladásait is érzékenyen érinthetik / Fotó: NurPhoto via AFP

Az otthoni pezsgőzgetéseknek a Coviddal vége szakadt, de még így is a 2019-es fogyasztási szint felett járnak. A Hennessy konyakot a kínai piacon már nem keresik annyira, cserébe viszont az Egyesült Államokban javultak – minimálisan – az értékesítései. 

A francia borok és a brandyk kínai exportját alapjában veszélyezteti Peking azon lépése, hogy dömpingáras értékesítésükre hivatkozva büntetővámmal sújtaná őket – válaszul a kínai elektromos autókra kivetett uniós kiegészítő vámra. Ez hatalmas érvágást jelenthetne

  • az LVMH,
  • a Pernod Ricard
  • és a Rémy Martin számára egyaránt.

A Beyoncé Knowles-Carter énekesnővel közös vállalkozásból egy új amerikai whisky, a Sir Davis született. Emellett stratégiai partnerséget jelentettek be a francia Bloommal, az alkoholmentes prémiumpezsgők piacvezetőjével is.

A Divatruházati és bőrtermékek kategóriájában 3 százalékos visszaesést és 29,922 milliárd eurós bevételt hozott az év első kilenc hónapja. És ebben benne van a Louis Vuitton és a Christian Dior kiemelkedő olimpiai szereplése, főként e két márka kapott figyelmet a nyári párizsi játékok főszponzoraként jeleskedő LVMH kínálatából.

Dior Store in Shanghai
A Diorra nem lehetett panasz, a márka túlteljesítő volt a LVMH csoporton belül / Fotó: NurPhoto via AFP

A parfümök és kozmetikumok üzletágat 2 százalékos plusz és 6,148 milliárd eurós bevétel jellemezte. Itt is a Christian Dior vitte a prímet, az új Miss Dior Parfum bombasiker volt, ahogy jó húzásnak bizonyult Rihanna szerződtetése az ikonikus női parfüm, a J’adore új arcaként. Az LVMH a Guelain és a Givenchy teljesítményét emelte még ki.

A luxusórákra most kisebb a kereslet

Az óra-ékszer üzletág 5 százalékos mínuszban volt, és 7,536 milliárd euróval járult hozzá a csoport bevételeihez. Itt a Tiffany & Co.-t említik első helyen, amely ikonikus termékvonalakkal jelentkezett a globális „With Love, Since 1837” kampány keretében. 

A többszörös Grammy-díjas amerikai énekes, rapper nevével fémjelzett új Tiffany Titan by Pharrell Williams kollekció is kivételesen jól szerepelt. Fontos esemény volt, hogy az LVMH tíz évre meghosszabbította együttműködését a Forma–1-gyel, és az olimpia érmeit is szállíthatta.

USA. NEW YORK. SEPHORA STORE IN TIME SQUARE IN MANHATTAN
Az LVMH-hoz tartozó Sephora üzletlánc az Egyesült Államokban jó negyedévet zárt / Fotó: Only France via AFP

Az LVMH kiskereskedelmi üzletága tartotta a formáját, bevételeit egyetlen százalékkal, 12,559 milliárd euróra gyarapította.

Profitfigyelmeztetésre egyelőre nincs szükség

Az feltétlenül pozitív hír, hogy az LVMH életében a folyó negyedévben nem volt olyan fontosabb esemény vagy változás, amely jelentősen és negatív irányban módosíthatná a csoport pénzügyi tervét. 

Magyarán a nyilvánosságra hozott adatok szerint mind a bevételre, mind a profitmarzsra és az adózott nyereségre vonatkozó előrejelzések tarthatók lesznek. Ne feledjük, hogy az ünnepi szezon, az ajándékozások évszaka még előttünk áll. Azaz 

a jelenlegi bizonytalan gazdasági és geopolitikai környezetben az LVMH továbbra is bizakodó, ragaszkodik stratégiájához, 

amely a portfólióját képező márkák „kívánatosságának”, vonzerejének folyamatos növelésére összpontosít, támaszkodva termékeinek hitelességére és minőségére, széles körű forgalmazási csatornáira és az azt támogató aktív háttérre. 

Hozzáteszik, hogy az előbbiekre támaszkodva 2024-ben is megőrzik piacvezető pozíciójukat a luxuscikkek forgalmazásában, nem mintha az ágazat válságát elnézve azt bárki is veszélyeztetné mostanában.

Luxusipar: birtokon belülre került az LVMH a Monclerben

Újabb luxusipari összefonódás acélozza a hagyományosan erős francia–olasz tengelyt. Az LVMH és a Moncler egymásra talált, de a luxuskategóriájú pufidzsekijeivel világhírre szert tett olasz cég arra azért ügyelt, hogy a kormányrúd a kezében maradjon. Az LVMH akvizíciókkal igyekszik megtartani és növelni versenyképességét.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.