BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Dörzsölhetik a kezüket Szegeden: a BYD lenyomta a Teslát

Jelentősen nőtt az elektromos és hibrid autók uniós kereskedelme 2017 és 2023 között az Eurostat gyűjtése alapján. Tavaly az unióba importált összes autó csaknem 43 százaléka elektromos vagy hibrid volt, ami jelentős növekedés a 2017-es 8 százalékhoz képest. Az EU e-autó exportja a 2017-es autókivitel 2 százalékáról 2023-ra a teljes export 26 százalékára ugrott, ez 24 százalékpontos növekedés.

A nem konnektoros hibrid autók 2023-ban az Európai Unió teljes autóimportjának a 18 százalékát, míg az importjának a 11 százalékát tették ki, míg a 2017-es arány 6, illetve 0,4 százalék volt az Eurostat elektromosautó-piaci adatai szerint.

elektromos
Több tiszta elektromos autót importált tavaly az EU, mint az előző évben/Fotó: AFP

A teljesen villanyos kocsikra az importból 19 százalék jutott, az exportból pedig 11 százalék. Végül a plug-in hibridek behozatalára 6 százalékos, a kivitelére 4 százalékos súly került az Eurostat összegzése szerint.

Kevésbé volt kapós a nem konnektoros hibrid

Tavaly, és az előtte lévő évben is mind a 3 kategóriát (teljes elektromos, konnektoros hibrid és nem konnektoros hibrid) kereskedelmében egy kis változás következett be: a nem konnektoros hibrid autók aránya némileg esett az EU teljes kereskedelmében: az importéban 3,4, az exportéban 2,3 százalékponttal. Egy évvel korábban ez volt a legnagyobb kategória.  Ezzel szemben a teljesen elektromos autók importja és exportja tovább nőtt (+4,3 százalékponttal és +1,6 százalékponttal).

Az uniós országok 2023-ban 44,6 milliárd eurót költöttek az unión kívüli országokból érkező hibrid és elektromos autók vásárlására, 21 százalékkal többet a 2022-es 36,9 milliárd eurónál.

  • A teljesen elektromos autók importja 20,2 milliárd eurót tett ki,
  • a nem konnektoros hibrideké 15,5 milliárd eurót,
  • a konnektorról tölthető hibridé 8,9 milliárd eurót.

Kína az elektromos autók fő eladója 

A hibrid és elektromos autók közül 2023-ban az elektromos autók jelentették a legnagyobb kategóriát, ami változás 2022-hez képest, amikor a nem konnektoros hibrid autók voltak a fő kategória. A három legnagyobb Európa Unión kívüli ország közül – ahonnan az EU elektromos autókat importált –, Kína volt az első 9,7 milliárd euróval (ami az elektromos autók teljes importjának 48 százalékának felel meg), melyet Dél-Korea (4,3 milliárd euró) követet 21, majd az Egyesült Királyság (2,1 milliárd euró) 10 százalékos részesedéssel.

Az unión kívüli országok közül az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok 24 százalékkal (7,1 milliárd euróval, illetve 6,9 milliárd euróval) az első 3 fő export ország volt, ezután jött Norvégia 11 százalékkal (3,1 milliárd euró).

Ugyanezen termékek EU-n kívüli országokba irányuló exportja összértékben 62,1 milliárd eurót tett ki, ami 2022-hez képest 5 százalékos növekedés. Az exportban is a full elektromos autók álltak az első helyen 29,4 milliárd euróval, amelyeket a nem konnektoros hibrid autók követtek 22,5 milliárd euróval, és a konnektorról tölthető hibrid autók 10,2 milliárd euróval.

 

A kínai BYD negyedéves eladásai most először előzték meg a Teslát

A Szegeden óriásgyárat építő BYD szerdán 201,12 milliárd jüan (28,24 milliárd dollár) bevételről számolt be a szeptember 30-án zárult három hónapra vonatkozóan, ami 24 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt. Ez meghaladta a Tesla ugyanebben az időszakban jelentett 25,18 milliárd dolláros bevételét

írja a CNBC, hozzátéve, hogy ezt a mérföldkövet Kínában, a világ legnagyobb autópiacán zajló kemény verseny, valamint a kínai elektromos járművek Európai Unióba történő behozatalára kivetett magasabb vámok közepette érte el.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.