BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A legtöbb amerikai iskolában szabályozzák az okostelefonok használatát – mivel érvelnek ott?

A legtöbb amerikai iskola házirendje szabályozza az okostelefonok nem tudományos célú használatát. Kutatások szerint az okostelefon eltéríti a gyerekek figyelmét, nem alakulnak ki a társas készségeik, sőt okosabbak sem lesznek tőle. A szülők viszont aggódnak, ha nem érik el a gyerekeiket egy iskolai lövöldözés esetén, ám a szakértők szerint pont nem az okostelefon védi meg a gyerekeket a bajtól. Az iskolai mobilhasználat az egész világon problémát okoz.

Lassan az egész nyugati világon végigsöpör az iskolai mobilhasználat kezelésének, tiltásának vagy engedélyezésének kérdése, bár úgy tűnik, a felügyeleti szervek inkább az előbbit részesítik előnyben. Az amerikai iskolákban is szabályozzák az okostelefonok használatát – írja a CNN –, bár ott nem mindig támogatják a szigorítást a szülők, sok esetben az iskolai lövöldözésekre hivatkozva, érthető okokból szeretnék elérni a gyermekeiket, ha egy ilyen tragikus esemény következik be. Kutatások azonban azt mutatják, nem elég az óráról kitiltani a telefont, az iskolából is ki kellene. 

Teenage,Girl,In,Eyeglasses,Communicating,Online,On,Mobile,Phone,While
Az okostelefon elvonja a gyerekek figyelmét az iskolai feladatokról egy amerikai tanulmány szerint / Fotó: Shutterstock

Egy 2023-as tanulmány szerint az amerikai 11–17 évesek 97 százaléka használja a telefonját iskolaidő alatt, átlagosan 43 percig. Ahelyett, hogy a szünetben a barátaikkal beszélgetnének, vagy a kisebbek játszanának. Pedig ebben az életkorban ez lenne a legfontosabb – mondják a szakértők. Ugyanis játék közben: 

  • megtanulnak eligazodni a társadalmi dinamikában,
  • fejlődnek a társas készségeik,
  • változatos kihívásokkal kell megbirkózniuk, 
  • csökken a szorongásuk. 

A neves amerikai kutatóintézet, a Pew Research Center júniusi felméréséből kiderült: az állami középiskolai tanárok 72 százaléka azt jelezte, komoly probléma, hogy a mobiltelefonok elterelik a gyerekek figyelmét a tanteremben. Ugyanis ha a gyerekek lopva a telefonjukat lesik, nem tudnak a tanulásra figyelni. Az emberi agy nem tud egyszerre több feladatot végezni, ezt már számos kutatás bebizonyította – írja a cikk. 

Egyre rosszabb teszteket írnak a gyerekek 

Egy teszt pontosan mutatja, hogy a diákok nem tanulnak annyit az iskolában, mint a telefonálás előtti korszakban. Ez a teszt az első éves egyetemi tanulmányokhoz szükséges angol nyelvi, olvasási, matematikai és természettudományos készségeket méri. A tesztet lebonyolító szervezet szerint az elmúlt évben a pontszámok a 30 éve mért legalacsonyabb szintre estek. 

A tanárok is azt tapasztalják, hogy a tendencia ez: kevésbé tudnak koncentrálni a gyerekek, és nem tudnak elmélyülni az olvasásban. A szakemberek azt is mondják, hogy észszerűtlen azt elvárni, hogy a gyerekek leküzdjék a függőségüket, ha náluk van a telefon. A Common Sense Media tanulmánya szerint egy átlagos amerikai tinédzser napi 237 telefonos értesítést kap a telefonján – ennek negyede az iskolai nap folyamán érkezik. De más a helyzet, ha nincsen náluk az eszköz, akkor arra fognak koncentrálni, ami történik velük. 

Tényleg az okostelefon adja a biztonságot? 

A CNN cikke szerint le kell számolni azzal a mítosszal, hogy a gyerekek nagyobb biztonságban vannak, ha van náluk okostelefon. Ugyanis a telefonok veszélyesen elvonhatják a tizenévesek figyelmét, nem figyelik a forgalmat az utcán, vasúti átkelésnél, hazánkban is történt már több tragikus baleset emiatt. Ha bajba kerülnek, akkor segítséget kérhetnek a közelben levő felnőttektől, akik tudnak azonnal telefonálni – tanácsolják. 

Érhető azonban a szülők igénye is, hogy elérhessék a gyerekeiket, ha iskolai lövöldözésről kapnak hírt. Ám a szakértők szerint a gyerekek nagyobb biztonságban lesznek, ha csendben maradnak, és az iskolai személyzettől vagy a rendőröktől kapott utasításokra összpontosítanak egy ilyen drámai helyzetben.

Ráadásul a gyerekek gyakran pont a virtuális világban vannak kitéve komoly veszélyeknek, például verbális vagy szexuális zaklatásnak – hangsúlyozzák. 

Egy amerikai nonprofit szervezet jelentése feltárta, hogy a fiatalok nagy többsége – 59 százaléka – azt mondta, hogy volt már olyan online élménye, amely potenciálisan káros lehet. A jelentés szerint minden harmadik kisgyermek és minden ötödik kistinédzser azt válaszolta, volt már online szexuális élménye valakivel, akit felnőttnek gondolt.

Kétségtelen, hogy az okostelefon megkönnyítheti például a tanórán kívüli tevékenységek szervezését, a családtagok kapcsolattartását. Erre a célra egy régi típusú telefon is elegendő lenne a szakértők szerint.

A cikk azzal a következtetéssel zárul, hogy telefon nélkül a gyerekek a társaikkal való beszélgetésre, a tanulásra és a környezetükben való teljes jelenlétre koncentrálhatnak – ahelyett, hogy elrabolják a figyelmüket az influenszerek vagy a netes mémek. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.