BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
German Baltic Sea Energy Terminal in the port of Mukran
18 April 2024, Mecklenburg-Western Pomerania, Sassnitz-Mukran: The LNG tanker "Arctic Lady" with a cargo of LNG at the "Deutsche Ostsee" energy terminal. Liquefied natural gas can be landed on the island of Rügen via the "Energos Power" and, after being converted into gas, fed into the German distribution grid via a natural gas connection pipeline from the "Deutsche Ostsee" energy terminal to Lubmin. Regular operation is scheduled to begin on May 15 at the latest and reach full capacity by the summer. Photo: Stefan Sauer/dpa (Photo by STEFAN SAUER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Itt van a válasz a gázpiac három kulcskérdésére

A jövő évtől új forgatókönyv szerint működik Európa gázellátása. A Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont néhány alapvető szempont alapján sorra vette, milyen lehet földrészünk új gázpiaca.

A Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont (REKK) kiválasztott néhány kulcsfontosságú kérdést a 2023–24-es év gázpiaci szabályozási és piaci kihívásai közül, amelyeket több forgatókönyv szerint is megvizsgált.

gázpiac
Gázpiac: új szelek fújnak az LNG-kereskedelemben is / Fotó: Stefan Sauer / DPA /  AFP

A forgatókönyvek három globális árpiaci környezetet feltételeztek három különböző mértékű európai kereslet mellett 2024-re, 2025-re, 2027-re és 2030-ra.

A három fő terület a következő:

  • Az EU szankció alá vonta az orosz LNG átrakodását európai terminálokban
  • Az ukrán tranzitszerződés 2024 végén lejár, ez hatni fog Európa gázpiacaira
  • A német kormány az energiaválság költségeit a tarifákon keresztül szedné be utólag a fogyasztóktól, a határkeresztező pontokon is

Az LNG-átrakodás tilalma nem rázza meg Európát

A REKK kutatói azt találták, hogy az LNG átrakásának szankciója nagyon nagy hatást nem vált ki az európai piacokon, árhatása 1 százalék alatti lehet a szankció nélküli esethez képest. Így a szankciók európai fogyasztóknál jelentkező költsége elhanyagolható, mivel az EU teljes gázszámlája a szankciós forgatókönyvek kevesebb mint 2 százalékkal térnek el a referenciaesettől.

Az orosz fél profitja viszont csökkenhet a tilalom miatt. A REKK itt abból indult ki, hogy az orosz eladó elméletileg 5 eurót nyer megawattóránként a gázeladáson, a cseppfolyósítás költsége pedig 5 euró per megawattóra. Az átrakodás betiltása növelheti az orosz LNG európai eladásait, ezzel az EU továbbra is az orosz költségvetést finanszírozza.

Nem fagy be a gázpiac az ukrán gáztranzit nélkül

Az ukrán tranzit kiesése nem okoz ellátásbiztonsági problémát, de jövőre átmenetileg megemelheti a régiós árakat. Ez az árhatás 2030-ra gyakorlatilag eltűnik, különösen, ha tovább esik a gázkereslet. Az orosz gáz jelenlétének már nincs nagy hatása az európai árakra, sokkal meghatározóbb az európai kereslet szintje és a globális LNG-árkörnyezet.

Összességében tehát az EU27 gázszámláját nem befolyásolja nagyban sem az ukrán tranzitstop, sem az orosz gázszállítás esetleges teljes leállása. Alacsony vagy referenciakeresleti környezetben az árnövekedés 5 százalékos lehet, vagy kevesebb, míg egy szűk globális piacon és magas keresleti környezet nagyjából 20 százalékot tehet ki. 

A leginkább érintett kelet-közép-európai országokban a gázszámlára gyakorolt hatás hasonlónak várható, mint az EU27-ben a magas keresleti forgatókönyv esetén. 

Az áremelkedés azonban magasabb lehet az alacsony ár- és referenciakereslet forgatókönyvben is a következő néhány évben (mintegy 10 százalék) még akkor is, ha a globális LNG-piac bőséges készlettel rendelkezik. A szűk keresztmetszetek 2030-ra eltűnnek minden ár- és kereslet-forgatókönyvben.

A belgiumi Bruegel agytröszt a közelmúltban alapos elemzésnek vette alá azt a három lehetőséget, amely szerinte fennállhat, ha a jövő évtől valóban leáll az orosz gáz Ukrajnán keresztüli szállítása.

A magyar gázrendszer felkészült

  • Az ausztriai gázszállítások drasztikusan csökkennek az ukrán tranzitstop és az orosz gáz érkezésének leállítás miatt. Ez 50 százalékkal vagy jobban is leszorítja az osztrák rendszer-üzemeltető (TSO) bevételeit.
  • Szlovákia a gázszállításoknak leginkább kitett ország. A szlovákiai importot a németországi szállítások helyettesíthetik.
  • A jól fejlett magyarországi gázszállító rendszer könnyen alkalmazkodik az áramlások változásaihoz – vetíti előre a REKK. Az ukrán tranzitstop nem befolyásolja a rendszeren importált teljes mennyiséget, bizonyos forgatókönyvek esetén még növeli is, hogy más irányokból pótolja a hiányzó tételeket. A tranzitstop tehát alaphelyzetben nem érinti a magyar TSO bevételeit, de szélső esetben – alacsony gázigény és az orosz szállítás leállásakor – mintegy 30 százalékkal mégis csökkentheti.  

Mindenki megérzi a tárolás németországi drágulását

A német tarifák emelkedése érzékenyen érinti Közép- és Kelet-Európát, mivel rontja a nyugati irányú kereskedelmi szállítások gazdaságosságát, és ezáltal csökkenti az onnan érkező gáz mennyiségét. A tárolási illeték növeli a gázszállítás költségeit az EU27 országaiban. A hatás erősebb lehet Németország szomszédainál, elsősorban a tőle délre és keletre lévőknél, mert Németországból döntően ebbe az irányba áramlik a gáz.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.