A Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont (REKK) kiválasztott néhány kulcsfontosságú kérdést a 2023–24-es év gázpiaci szabályozási és piaci kihívásai közül, amelyeket több forgatókönyv szerint is megvizsgált.
A forgatókönyvek három globális árpiaci környezetet feltételeztek három különböző mértékű európai kereslet mellett 2024-re, 2025-re, 2027-re és 2030-ra.
A három fő terület a következő:
A REKK kutatói azt találták, hogy az LNG átrakásának szankciója nagyon nagy hatást nem vált ki az európai piacokon, árhatása 1 százalék alatti lehet a szankció nélküli esethez képest. Így a szankciók európai fogyasztóknál jelentkező költsége elhanyagolható, mivel az EU teljes gázszámlája a szankciós forgatókönyvek kevesebb mint 2 százalékkal térnek el a referenciaesettől.
Az orosz fél profitja viszont csökkenhet a tilalom miatt. A REKK itt abból indult ki, hogy az orosz eladó elméletileg 5 eurót nyer megawattóránként a gázeladáson, a cseppfolyósítás költsége pedig 5 euró per megawattóra. Az átrakodás betiltása növelheti az orosz LNG európai eladásait, ezzel az EU továbbra is az orosz költségvetést finanszírozza.
Az ukrán tranzit kiesése nem okoz ellátásbiztonsági problémát, de jövőre átmenetileg megemelheti a régiós árakat. Ez az árhatás 2030-ra gyakorlatilag eltűnik, különösen, ha tovább esik a gázkereslet. Az orosz gáz jelenlétének már nincs nagy hatása az európai árakra, sokkal meghatározóbb az európai kereslet szintje és a globális LNG-árkörnyezet.
Összességében tehát az EU27 gázszámláját nem befolyásolja nagyban sem az ukrán tranzitstop, sem az orosz gázszállítás esetleges teljes leállása. Alacsony vagy referenciakeresleti környezetben az árnövekedés 5 százalékos lehet, vagy kevesebb, míg egy szűk globális piacon és magas keresleti környezet nagyjából 20 százalékot tehet ki.
A leginkább érintett kelet-közép-európai országokban a gázszámlára gyakorolt hatás hasonlónak várható, mint az EU27-ben a magas keresleti forgatókönyv esetén.
Az áremelkedés azonban magasabb lehet az alacsony ár- és referenciakereslet forgatókönyvben is a következő néhány évben (mintegy 10 százalék) még akkor is, ha a globális LNG-piac bőséges készlettel rendelkezik. A szűk keresztmetszetek 2030-ra eltűnnek minden ár- és kereslet-forgatókönyvben.
A belgiumi Bruegel agytröszt a közelmúltban alapos elemzésnek vette alá azt a három lehetőséget, amely szerinte fennállhat, ha a jövő évtől valóban leáll az orosz gáz Ukrajnán keresztüli szállítása.
A német tarifák emelkedése érzékenyen érinti Közép- és Kelet-Európát, mivel rontja a nyugati irányú kereskedelmi szállítások gazdaságosságát, és ezáltal csökkenti az onnan érkező gáz mennyiségét. A tárolási illeték növeli a gázszállítás költségeit az EU27 országaiban. A hatás erősebb lehet Németország szomszédainál, elsősorban a tőle délre és keletre lévőknél, mert Németországból döntően ebbe az irányba áramlik a gáz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.