BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Költségvetés: a rezsicsökkentés marad, a Paks II. projekt több pénzt kap

Rezsivédelmi alap nélkül, de a rezsicsökkentés fenntartásával és rezsikompenzációs tartalékkal vágna neki a költségvetés a jövő évnek. A rezsicsökkentés és a stabil energiaellátás fenntartásába besegítő Paks II. beruházás kapcsán az ideinél másfélszer nagyobb tőkeemelés szerepel a december 20-án szavazásra kerülő tervezetben.

A nemzetközi és így a hazai energiaárak kilengéseinek megszelídülésére hivatkozva a 2025-ös költségvetés tervezete már nem tartalmazza Rezsivédelmi Alap működtetését.

rezsi
A költségvetés új, a rezsi az eddigi marad / Fotó: Németh András Péter

 

Három tárcánál lesz a rezsivédelem

A rezsivédelmi feladatokat a három érintett tárca között osztja el a tervezet, tartalékok formájában. Felhasználásukról mindig a kormány határoz, egyedi döntések formájában. A legnagyobb – 800 milliárd forintos – ilyen célú kifizetés ez Energiaügyi Minisztériumnál (EM) jelenik meg a Lakossági rezsivédelmi Alap soron. Ebből a forrásból mérsékelhető a világpiaci energiaár-emelkedés hatásainak mérséklése és a rezsicsökkentés eredményeinek megőrzése.

A PM figyel a közintézmények rezsikiadásaira

A törvénytervezet egyebek mellett leszögezi, hogy a kormány jövőre is kiemelten kezeli a 2013 óta fenntartott rezsivédelem megőrzését. Ez azonban érdemi állami szerepvállalást követel, amelynek a rendszere ezért fennmarad, a kormány a világpiaci energiaárak emelkedésével szemben. Mindazonáltal az ezzel kapcsolatos kiadások 2024 után tovább mérséklődhetnek az energiaárak várható csökkenése miatt. Ezért a 

lakossági rezsiköltségek alacsonyan tartása mellett a közfeladatot ellátó intézmények is támogatásban részesülhetnek.

Ide

  • a kormány irányítása alá tartozó
  • és a kormánytól független költségvetési szervek is tartoznak,
  • továbbá a nem állami, nem helyi önkormányzati szociális, gyermekvédelmi, kulturális, köznevelési, szakképző, felsőoktatási és egészségügyi intézmények fenntartói.

Rezsikompenzációra 253 229,9 millió forint szerepel a központi alrendszer kiadási oldalának tartalékok során. A keretért a Pénzügyminisztérium felel.

Az ÉKM tartja kézben a közlekedési rezsipénzt

Az Építési és Közlekedési Minisztériumnál is megjelenik egy tétel a közlekedési közszolgáltatások energiaköltségének támogatása jogcímcsoporton. E 37 milliárd forint a világpiaci energiaár-emelkedés hatásainak mérséklése és a rezsicsökkentés eredményeinek megőrzésére használható. Konkrétan a közlekedési közszolgáltatások energiaköltségének támogatására.

A Költségvetési Tanács szerint az állami rezsivédelmi és energiakiadások esetében a költségvetés magas kiadási előirányzattal számol. Ez – mint olvasható – tartalékot jelenthet a csökkenő világpiaci energiaárak esetén, azonban az energiaárak érdemi emelkedése magasabb kiadást eredményezne.

Összedobják a cégek

A rezsivédelem fő forrása a társasági adó lesz. Az állami közlekedési és közüzemi szolgáltatások lakossági rezsivédelmi kiadásokkal soron 2474,3 milliárd forint szerepel. A költségvetésből magába a Rezsivédelmi alapba a fentiek szerint már nem folyik pénz. E forrásból a 2024-es költségvetésben még 483 milliárd forint szerepelt azzal, hogy a Rezsivédelmi alap teljes idei kiadásait 1340,7 milliárd forintra tervezték a központi alrendszer mérlegében.  

Részben a Lakossági rezsivédelmi alap megjelenésével magyarázható, hogy az EM 2025-ös teljes kiadása az ideinél sokkal nagyobbak lesz: míg a 2024-es költségvetésben ezen a soron 123,8 milliárd forint szerepel, a 2025-ösben (a hazai felhalmozási költségvetéssel együtt) már 1130,5 milliárd.

Az Energiaügyi Minisztérium öt legnagyobb, jövőre tervezett működési kiadása:

  • Lakossági rezsivédelmi alap: 880 milliárd forint
  • Víziközmű-fejlesztési és ellentételezési alap: 122 milliárd forint
  • Áramtermelés mint rendszerbiztonsági szolgáltatás ellentételezése: 52,5 milliárd forint
  • Vízügyi igazgatóságok személyi juttatásai: 24,9 milliárd forint
  • Egyéb működési kiadás: 15 milliárd forint.

Az említett áramtermelés kapcsán kiemelendő – bár nem szorosan ide tartozik – hogy 

a karbonmentes energiatermelést ígérő két paksi atomblokk építése kapcsán 150 milliárd forintos alaptőkeemelést tartalmaz a tervezet.

 A Paks II. beruházáshoz 2024-re előirányzott emelés 99 milliárd forint volt.  

Az energiatárca teljes, 1302,3 milliárd forintos működési kiadásával 540,4 milliárdos bevétel állna szemben. Az utóbbiak fő forrása

  • az osztalékbevétel (319 milliárd forint),
  • a kibocsátási egységek eladásából származó pénz (200 milliárd forint)
  • és a Víziközmű-fejlesztési és ellentételezési alap bevételei (14,5 milliárd forint)

Az atomhivatal jól jár, az energiahivatal kevésbé

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) az idén 16,1 milliárd forintból gazdálkodhatott, de a tervezett bevétele ennél nagyobb, 17,6 milliárd forint volt, vagyis a hivatal bőven eltarthatta magát. Jövőre mégis csak 13,6 milliárdos kiadást enged számára a tervezet, és 14,4 milliárdos bevételt vár el. Igaz, van a MEKH-nek központi költségvetési befizetési kötelezettsége is, ami csökken, mégpedig a 2024-es 4 milliárdról 2,5 milliárdra. Ezt is figyelembe véve a MEKH bevételeinek, valamint a kiadásainak és a központi költségvetési befizetésének a különbözete 2,5 milliárd forintos mínuszról 1,7 milliárd forintos mínuszra zsugorodik.

Az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) az idei 6,5 milliárd forint után 2025-ben 7,2 milliárdot költhet. Bevételei a kiadásaihoz képest szerények: a 2024-es és a 2025-ös is terv 3,2 milliárdot tartalmaz. Az OAH-nak központi költségvetésbe is mindkét évben ugyanazt az összeget, 0,4 milliárd forintot kell befizetnie. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.