Bár a mindennapi élet egyre digitálisabbá válik, továbbra is nagy szerepük van a mindennapi használati tárgyaknak. A mozgalmas, járvánnyal, háborúval, gazdasági válsággal teletűzdelt 2022-es évben is születtek, vagy a köztudatba kerültek olyan tárgyak, amelyek felkapottak, meghökkentők vagy akár divatosak lettek. A Fast Company összeállította a mögöttünk hagyott 12 hónap 12 legikonikusabb tárgyát. A lista természetesen szubjektív, de megpróbálja összefoglalni az idei esztendőt.
Nem csak hónap, szinte hét sem telt el úgy 2022-ben, hogy Elon Musk valami miatt nem került be a hírekbe. Kriptoeszközökkel kacérkodott, a világűrbe készült, majd hosszú hercehurca után megvásárolta a Twittert, ahol sajátos ámokfutásba kezdett.
A tranzakció ikonikus tárgya pedig az a mosogató lett, amelyet a madaras közösségi oldal 44 milliárd dolláros felvásárlását követően a Twitter főhadiszállására magával vitt.
Mindent bevetek, még egy konyhai mosogatót is, hogy megjavítsam a Twittert
– poénkodott a világ akkori leggazdagabb embere, akit azóta letaszítottak a trónról.
A közvélemény persze nem ilyen derűlátó az üzlet kapcsán, James Corden humorista szerint a mosogató annak a metaforája, hogy a Tesla-vezér 44 milliárd dollárt öntött ki a lefolyóba.
Ukrajna elnöke valószínűleg nem sok cikket kapott volna a nemzetközi sajtóban, ha Oroszország nem támadja meg az országát február 24-én. Megszokott látvány, hogy egy politikus, főleg egy elnök elegáns öltözetben, öltönyben és nyakkendőben áll kamerák elé. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök azonban egy egyszerű, kényelmes és a hazát védő katonák egyenruhájához nagyban hasonlító öltözetben látható a lassan 10 hónapja tartó háború kezdete óta.
Sötétbarna nadrágja és olajzöld pólója közösséget vállal a hazájukat védő ukránok hasonló színeket tartalmazó terepruhájával. Azzal is szolidaritást vállalt népével, hogy nem menekült el, hanem Kijevben maradt. A New York Times divatkritikusa, Vanessa Friedman az ukrán nép erejének és hazaszeretetének szimbólumaként írta le a színészből lett elnök öltözékét.
A járvány 2019 végén a kínai Vuhanból indult ki. Akkor mindenki számára új volt a vírus, a kormányok szinte mindent bevetettek annak érdekében, hogy a pandémia súlyosbodását és további terjedését megfékezzék. Kína az elsők között vezette be a szigorú lezárásokat és a teljes lockdownt. A kormány zéró-Covid-politikáját továbbra is fenntartja, és a világ második legnagyobb gazdasága azóta is a legszigorúbb korlátozásokkal tartja fenn a rendet.
A lakosság azonban kezdett besokallni, és tüntetések keretében ennek hangot is adott. Az ország nagyvárosaiban rendszeressé váló demonstrációsorozat szimbólumává váltak a tüntetők által feltartott fehér lapok.
Ezzel nem csupán a lezárások miatt vonultak utcára, ez utalás a sajtó helyzetére is Kínában, az üres fehér papírlap jelképezi azt, hogy a tüntetők mindent el akarnak mondani, amit nem szabad.
Bár a tiltakozások látszólag nem érték el a céljukat, sőt, a résztvevők egy része megtorlásokkal szembesült, azóta több nagyváros is könnyített az érvényben lévő korlátozásokon.
A világhírű luxusmárka, a Balenciaga októberben – több más céghez hasonlóan – végleg megszakította a kapcsolatát az immár Ye néven tevékenykedő Kanye Westtel, miután viselkedése és gyűlöletkeltő bejegyzései miatt vállalhatatlanná vált számukra. Pár héttel később épp a divatmárka verte ki a biztosítékot a jó ízlés határait feszegető reklámjaival. A leginkább a szadomazó szexként azonosított BDSM-öltözékkel ellátott plüssmackó döbbentette meg a közvéleményt, amely nem csupán kisgyerekek kezében volt látható, hanem a háttérben egy olyan asztal volt, amelyen az amerikai Legfelsőbb Bíróság gyermekpornográfiával kapcsolatos döntéséről szóló dokumentum feküdt. A Balenciaga az eset miatt nem győzött bocsánatot kérni, és annak is fennáll a veszélye, hogy partnerei – például Kim Kardashian – felbontják vele az együttműködést.
Bár napjaink zenei piacát a könnyűzene dominálja, az év egyik legemlékezetesebb eszköze a klasszikus zenéhez köthető. Az év egyik legemlékezetesebb pillanata az volt, amikor a washingtoni Kongresszusi Könyvtár egy 1813-as hangszerével, a James Madison számára készített kristályfuvolával játszott élőben a washingtoni Capital One Arénában telt ház előtt az egyik szupersztár, Lizzo.
A 34 éves amerikai előadó rapperként és énekesnőként vált ismertté, ám klasszikus fuvolaművészi végzettségű. Rendhagyó előadása keretein belül kalauzolta el a hallgatóságát a múzeum több mint 1700 fuvolát tartalmazó gyűjteményébe, emellett egy kristályfuvolán játszott is.
James Madison, aki az Egyesült Államok negyedik elnöke volt, valószínűleg el sem tudta volna képzelni azt a jelenetet, amikor egy zenész twerkelve játszik a különleges kristályfuvolán.
Az internet vírusvideói és őrült trendjei hihetetlenül gyorsan képesek elterjedni a közösségi oldalakon. Emlékezhetünk többek között a jeges-vizes vödrös kihívásra, épp az indokolatlan fahéjevésre vagy egy-egy gagyi popdal poénból való sztárolására. Az idén a TikTok közönsége a Stanley’s utazós poharát tette kultikus használati tárggyá.
A 40 uncia (11,8 deciliter) űrtartalmú, kempingezők számára kifejlesztett 40 dolláros ivóedény annyira a feledésbe merült, hogy pár éve megszüntették a gyártását. Az internetes hype és a rajongók nyomására a több mint 100 éves kempingfelszerelés-gyártó újrakezdte a termék előállítását.
Vannak olyan termékek, amelyekre minimális a kereslet, és akkor válnak felkapottá, amikor bejelentik a megszűnésüket. Ebbe a kategóriába tartozik a Choco Taco nevű fagylaltos édesség. Az emberek finoman szólva sem kapkodtak érte, csak egy volt a sok közül a fagylaltoskocsikban vagy a szupermarketek fagyasztószekrényeiben.
Amikor azonban az Unilever cégcsoporthoz tartozó Klondike bejelentette, hogy kivonja a forgalomból a taco alakú, vanília/mogyoró/csokoládé ízesítésű édességet, hirtelen mindenki ezt akarta venni, és egyből több figyelmet kapott, mint amit teljes addigi életciklusa során. Még a Reddit társalapítója, Alexis Ohanian is felajánlotta, hogy megveszi és megmenti a márkát, miközben a New Yorker sztárja, Susan Orlean remekbe szabott nekrológot írt a termékről.
A Klondike végül rábólintott arra, hogy az édesség a közeljövőben visszatérhet. De ahogy Orlean is megjegyezte, az ilyen visszatérések ritkák az újdonságközpontú iparágban.
A junk food világa kegyetlen
– írta a 66 éves bestselleríró.
Bár 2022-ben a világ több országában voltak választások – áprilisban Magyarországon is –, nemzetközi szinten a legnagyobb figyelem az Egyesült Államokban tartott félidős szavazásokat övezte. Az eseményre a New York államban található Ulster megye választási bizottsága versenyt írt ki, amit a 14 éves Hudson Rowan által tervezett, bájosan bizarr I Voted matrica nyert meg. A tipikus gyerekrajzra hajazó, zavart emberi fejet tartalmazó hatlábú emberke vírusként terjedt az interneten. A The Washington Post szerint az alkotás figyelmet generált, hiszen a fiatalabb szavazókat is meg tudta szólítani.
Az Egyesült Államokban ősszel fellángolt az abortusz körüli vita. A Legfelsőbb Bíróság döntése, amely megsemmisítette a mérföldkőnek számító Roe kontra Wade ítéletet, hatalmas vitákat indított el és sok indulatot gerjesztett Amerikában, illetve a világ több részén.
Az abortusz betiltása miatt újra rivaldafénybe kerültek a Safe Haven Baby Box néven elhíresült újszülött-inkubátordobozok. Ezek olyan, általában kórház közelében elhelyezett miniinkubátorok, amelyek azt a célt szolgálják, hogy a szülők anonim módon, biztonságos módon ott hagyhassák a csecsemőjüket, akit nem tudnak, vagy nem akarnak megtartani.
Amikor valaki betesz egy újszülöttet az inkubátordobozba, az automatikusan riasztást ad az illetékes szervnek, akik kiküld egy elsősegélynyújtó szakembert a csecsemőért. Ezek a szerkezetek már évek óta léteznek, Magyarországon is működik több hasonló, és az abortusztörvény miatt az Egyesült Államokban is folyamatosan emelkedik a számuk.
Az idei év egyik legjelentősebb sporteseménye a Katarban megrendezett labdarúgó-világbajnokság volt. A futballtörténelem első téli vb-je Argentína győzelmével ért véget.
A torna megítélése nagyon felemás volt. A vendégmunkások kizsákmányolása és az emberi jogok sárba tiprása miatt sok kritika érte az országot. A végére azonban elég jó meccsekbe is belefuthattak a nézők, és a nagy sikereket elérő országok (a harmadik vb-címét megnyerő Argentína vagy az első afrikai csapatként négy közé jutott Marokkó) szurkolói egyértelműen sikertörténetként gondolhatnak vissza az eseményre.
Szintén vegyesek az érzések az egyik jellegzetes ruhadarabbal kapcsolatban is. A világ minden tájáról érkező szurkolók elfogadták az arab területeken a férfiak nagy része által viselt fejkendőt, amelyet a torna alatt a 32 résztvevő ország mindegyikének a színeiben lehetett kapni. A ghutra széles körben elterjedt divat lett a futballszurkolók körében. Ennél nagyobb kultusz a vb-k jellegzetes tárgyai közül csak a 2010-es dél-afrikai tornán megismert vuvuzelákat övezte.
Bár Jeff Bezosról nem lehet azt állítani, hogy nem szereti a figyelmet, valószínűleg ő is érezte, hogy jelentős negatív reklám lesz számára, hogy az egyedi igényei szerint megrendelt, 471 láb (143 méter) hosszú luxusjachtja miatt le kell bontani a Rotterdamban található történelmi Koningshaven hidat, hogy az 500 millió dolláros tengeri hajója az építési kikötőből a nyílt vizekre juthasson. A nagy felháborodás miatt a projektet csendben egy másik kikötőbe helyezték át, ahol a 230 láb (70 méter) magas árbócok elkészültek. A LuxuryLaunches.com szerint a Bezos-jacht decemberben lett szállítható.
A jachtok egy másik negatív kontextusban is a hírekbe kerültek. Az orosz–ukrán háború kitörése után a nemzetközi szankciók keretében több Kreml-közeli oligarcha luxushajóját foglalták le 2022-ben.
A Home Depot lakberendezési áruház szereti megdöbbenteni a vevőket. Két éve egy óriási, 3 méteres csontvázzal várta a boltjaiba betérő vásárlókat, az idén pedig egy majdnem ugyanakkora vérfarkas volt az üzlet arca. A 400 dollárért megvásárolható bábut a The Washington Post tépettnek, de tudat alatt szexinek nevezte. A gigantikus csontváz, a 2020-as év meghatározó tárgya még mindig szépen fogy a boltokban, de szükség volt egy folytatásra. Habár főleg a halloweenhez kötődik a dekoráció, a vérfarkas szezonokon átívelő vonzerejű, már karácsonyi ruhába öltöztetett példány is készült belőle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.