A keresők versenyét a Google több mint húsz évvel ezelőtt megnyerte, ezen pozíciója azóta gyakorlatilag még csak veszélybe sem került. A Microsoft ugyanakkor mostani húzásával, a Bing és az Edge fejlesztésével hazai pályán verné meg az Alphabetet.
A redmondi óriás Bing névre hallgató keresője olyannyira irreleváns volt egészen eddig a piaci versenyfutásban, hogy a Google piaci részesedésének jobb időszakaiban is csak nagyjából az egykilencedét érte el.
A generációváltást azonban előbb lépték meg, mint a kissé elkényelmesedő Google: a Bing már futtatja a ChatGPT-t saját felületén.
Az internetet letaroló chatbot bizonyos próbakeresésekkel már bárki számára elérhető a Bingen, így a mesterséges intelligencia és a keresőmotor együttes működési mechanizmusa már élesben is megfigyelhető.
A normál, a keresési kifejezésre eddig is felbukkanó találatok ugyanúgy, a keresődoboz alatt jelennek meg, mint eddig. A felület jobb oldalán ugyanakkor megjelenik egy új doboz: ez pedig a ChatGPT valós idejű adatokból táplálkozó mesterséges intelligenciájának válasza a kérdésre.
A minden bizonnyal a GPT-4-es motort futtató ablak a válaszait hivatkozásokkal is ellátja, így amennyiben egy javaslata vagy ötlete megtetszik a felhasználónak, elég csak a megfelelő helyre kattintson és máris átkerül a ChatGPT által forrásként megjelölt oldalra további inspirációért.
A Microsoft tegnapi bejelentéséből kiderült, hogy az MI-ablak hirdetéseket is meg fog jeleníteni, ha kellően relevánsnak ítéli meg őket a keresési paraméterek alapján. Erre állításuk szerint leginkább vásárlással kapcsolatos keresések során kerülhet majd sor.
A Google által konkurensként bejelentett Bard egyelőre nem érhető el a nagyközönség számára, de az ő MI-jük működésében és a Bing új felületén egy alapvető különbséget máris észrevehetünk:
a Bard válasza a normál találatok felett jelenik meg, csökkentve azok elérését, míg a ChatGPT-ablak mellettük, nem szólva bele a megszokott konverzióba.
A Microsoft ugyanakkor nem állt meg a Google kereső lerohanásánál: a Chrome böngészőt is el kívánják távolítani piacvezető pozíciójából az Edge új verziójával – ami szintén megkapta az MI nyújtotta turbófokozatot.
Az új Edge böngésző képes lesz a megjelenített tartalomból, például egy hosszabb tanulmányból összefoglalót írni pillanatok alatt, közösségi média posztokat generálni egyetlen kattintással és akár még programozási feladatokat is meg tud oldani: hibás kódot kijavítani, készülő kódot lefordítani más programnyelvre, kész kódot pedig hatékonyabbá tenni.
A bemutatáskor az Edge egyetlen kattintásra egy 15 oldalas pénzügyi jelentést egy kiválasztott oldalát három szóba foglalta össze.
A kereső- és böngészőverseny megnyerésén túl a Microsoft a Google számára legfontosabb szegmensben is csúcsra tör: ez pedig a hirdetési piac, amelyet jelenleg az Alphabet 28,3 százalékos részesedésével abszolút dominál, csak a Meta tudja megközelíteni is egyáltalán.
A Windows atyja tavaly 18 milliárd dolláros reklámbevételt könyvelt el, ami a Google 175 milliárdos teljesítményéhez képest elenyészőnek tekinthető, de saját 2021-es eredményeihez képest 80 százalékot tudott javítani. Ezt a trendet akár még folytatni is képesek lehetnek: a Google és a Meta ugyanis több fronton is támadás alatt áll, többek közt hirdetési piaci monopóliumuk nyomán, így egy jókor, jó helyen lévő nevető harmadik könnyen sikeresen kanyaríthat magának is egy szeletet a megtépázott szegmensből.
Minden százalékpontnyi részesedésnövelés 2 milliárd dolláros bevételi lehetőséget jelent a Microsoft reklámpiaci üzletága számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.