BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Cryptocurrency Mining
Close-up of glowing logo for an NVIDIA Geforce GTX graphics card inside a computer in a darkened room engaging in cryptocurrency mining, including for Bitcoin, San Ramon, California, October 23, 2019. (Photo by Smith Collection/Gado/Getty Images)

A játékosok többsége a régi grafikus kártyákat használja, de feljövőben vannak az új eszközök is

A Steam statisztikái alapján a játékosok többsége megelégszik a régebbi grafikus kártyákkal, viszont feljövőben van az Nvidia RTX 3000-es és 4000-es szériája is. A jelenség gazdasági okokkal magyarázható, mivel a régi kártyák olcsóbban beszerezhetők, és kompromisszumokkal, de használhatók.

Hosszú idő óta nem tudják letaszítani a trónról a mintegy négyéves videókártyát: az Nvidia GTX 1650 továbbra is a legnépszerűbb a játékosok körében, a gamerek 6,12 százaléka használta februárban – derül ki a Steam legfrissebb hardver- és szoftverfelméréséből.

Cryptocurrency Mining
Close-up of glowing logo for an NVIDIA Geforce GTX graphics card inside a computer in a darkened room engaging in cryptocurrency mining, including for Bitcoin, San Ramon, California, October 23, 2019. (Photo by Smith Collection/Gado/Getty Images)
A régi grafikus kártya jobban megéri.
Fotó: Getty Images

Mindez gazdasági okokkal magyarázható: a GTX 1650 ugyanis jóval olcsóbb, mint a legújabb kártyák, Magyarországon 65 ezer forintért is beszerezhető újonnan.

A Steam minden hónapban közli a hardverekről szóló statisztikákat, és bár nem minden gamer használja a platformot és a digitális áruházat, messze a legnépszerűbbnek és legnagyobbnak számít, így jól jelzi a trendeket. A második helyen 5,28 százalékkal a közel hétéves GTX 1060 áll, amelyet már csak a használtan lehet megvásárolni 50 ezer forint alatt. A harmadik az RTX 3060 laptopokba szerelt verziója áll 4,78 százalékkal, amely még januárban ugrott előre az ötödik helyről. 

Ez a GPU 2021 elején jelent meg, vagyis nem a legújabb hardver, de a többéves kártyákhoz képest frissnek mondható. A 2019 eleje óta megvásárolható RTX 2060 a lista negyedik helyén található 4,63 százalékkal, míg az ötödik helyen változást történt: az RTX 3060 PC-s verziója 4,36 százalékkal a hatodik helyről lépett előre, méghozzá mintegy 0,7 százalékkal erősödött januárhoz képest, ami elég jelentősnek számít ezen a területen.

A néhány hónapja piacon lévő, legfrissebb és legerősebb RTX 4000-es kártyák használata 2 százalék alatt van, miközben nyolc-kilenc éves matuzsálemek is előfordulnak néhány százalékos arányban.

Ennek okát nem nehéz kitalálni: a régebbi GPU-kat használtan és újonnan is olcsóbban lehet beszerezni, ezzel szemben az egyik legerősebb VGA, az Nvidia RTX 3070 Tihoz 300 ezer forint felett juthatunk hozzá újonnan, az izmosabb kártyákhoz pedig még mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni. Például az RTX 4080 több mint félmillió forintba kerül.

A Steam statisztikáiból megtudhatunk más érdekességeket is: a felhasználóik több mint kétharmada Intel processzort használ, és csak a maradék a rivális AMD-t, míg a videókártyák terén az Nvidia megoldásait 75 százalék választotta. Az is kiderült, hogy a Windows 11 egyre népszerűbb, bár a többség (62,33 százalék) még mindig a Windows 10-et használja.

Mi a videókártya?

A videókártya (más néven grafikus kártya, VGA, sokszor tévesen GPU) a PC és a laptop megjelenítésért felelős fő alkotórésze. Feladata, hogy a számítógép által küldött képi információkat feldolgozza, és a monitor számára értelmezhető analóg jelekké alakítsa. Leegyszerűsítve: ennek az eszköznek köszönhetjük, hogy a képernyőn látható valami. 

Gyakran lehet találkozni az integrált és a dedikált grafikus kártyákkal. Az előbbi az alaplapon található, az utóbbi egy különálló egység. A dedikált jóval erősebb és drágább az integráltnál, alapvetően játékok futtatásához, kriptobányászathoz és a grafikusok munkájához szükséges. Egyszerűbb feladatokhoz (böngészés, filmnézés) elég az integrált videókártyával felszerelt laptop és PC.

Befékezett a videójáték-ipar, a kiadók sorra jelentik be a költségcsökkentéseket

Az elmúlt két évhez képest tavaly kevesebb videójátékot vásároltak, ezért a kiadók költségcsökkentésekbe kezdtek, vagyis leépítenek, és készülő játékokat törölnek vagy halasztanak. A szakértők szerint az innovációk és az újszerű megoldások a kisebb cégektől származhatnak a jövőben.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.