Először is vegyünk sorra néhány adatot, amik jól illusztrálják a generációváltás jelentőségét.
A 2020-as években kb. 154 ezer hazai családi vállalkozást számláltak. Ez a szám a pandémiát követő években 130 000-re zsugorodott az Opten felmérése alapján. A csökkenő tendencia ellenére a családi vállalkozások továbbra is jelentős gazdasági erőt képviselnek, különösen, hogy közülük egyre több lépi át az egymilliárdos árbevételi határt.
A rendszerváltást követő megnövekedett vállalkozási kedvnek köszönhetően több ezer vállalkozás indult útjára ebben az időszakban. Ezek jelentős részénél a közeljövőben lesz aktuális az utódlás kérdése. A 2023-as Kkv stratgégiai tanulmány adatai szerint mintegy 53 000 olyan vállalkozás van, aminek a vezetője 65 év körüli.
Hazai viszonylatban nincs még olyan bevett gyakorlata a vezetőváltásnak, mint az USA-ban, ahol ezzel teljes iparágak foglalkoznak, és ahol a témát népszerű sorozatok is gyakran feldolgozzák. Itthon elenyészően rendelkeznek kész stratégiával a vezetőváltás lebonyolítására. A jelenleg működő családi vállalkozásoknak mindössze 19 százaléka esett át generációváltáson, és az utódlás csak a kkv-k 30 százalékánál zajlik sikeresen.
„Önmagában a vezetői szerep átadása sem egyszerű feladat, viszont ebben a helyzetben nincs olyan erős kötődés cég felé, mint tulajdonosként. Az érzelmi bevonódás, ami még inkább megnehezíti a folyamatot” – emelt ki egy fontos különbséget Illés Péter.
Az egyik leggyakoribb probléma, hogy a családtagokat túl későn vonják be. Nincsenek előre tisztázva a tervek, a prioritások, a folyamatadás módja, vagy a cég jövőjének kérdése. „A vezetőváltás az esetek többségében évekig tartó iterációs folyamat, épp ezért nem lehet rá elég korán felkészülni. Ahogy egy startup esetében már a kezdetekkor meghatározzák az EXIT stratégiát, úgy egy családi vállalkozásnál is érdemes minél korábban tisztázni a hosszú távú célokat, köztük a vezetőváltásra vonatkozó terveket is. A praktikus szempontok mellett az emberi tényezőre is figyelni kell. Kevesen foglalkoznak vele, hogy a tulajdonos mit fog csinálni a jövőben, hogyan tölti ki a keletkező űrt. Találni kell valamilyen tevékenységet, amiben a későbbiekben is kiteljesedhet ” – mondta Illés Péter, life és business coach.
Ha nem tisztázott, hogy pontosan mi fog történni az átadást követően, hogy ki veszi át a tulajdonos helyét, vagy hogy a korábbi vezető mennyire marad aktív, akkor nagyon nehézkessé válik a cég további működtetése. Péter coaching folyamatának szerves része, hogy előre lefektessék a döntési jogkörök kérdését is. Tapasztalatai alapján, ha mindenki számára egyértelműek a keretek, és mindenki látja milyen irányban haladnak tovább, akkor rengeteg felesleges kör, félreértés és súrlódás kiküszöbölhető.
A felkészültebbek tanácsadó bevonásával kezdik meg a cégátadás folyamatát, akik leginkább a technikai kérdésekben tudnak segíteni. Egy business coach bevonása ezzel szemben más jellegű támogatást jelent. „Egy vállalkozás olyan alapértékeket közvetít, amik csak a számok alapján nehezen meghatározhatóak. A coach segít ezek mélyére látni, aminek köszönhetően olyan stratégia határozható meg, ami mind a tulajdonos, mind az új vezető, mind a cég szempontjából előnyös” – foglalta össze Illés Péter.
Előfordul például, hogy családon belül nincs megfelelő vezetői kompetenciával rendelkező személy, de szeretnék megtartani a döntési jogkört. Ilyenkor jó megoldás lehet egyfajta felügyeleti szerep megtartása, és egy külső szereplő bevonása, aki az üzleti kérdéseket koordinálja.
A cégvezetés átadása éveket is felölelhet. A megfelelő jelölt megtalálása és a céges know-how átadása időigényes folyamat, amelynek oroszlánrészét a felkészülés teszi ki. A jogi tudnivalók és a technikai lebonyolítás mellett pedig ugyanolyan fontos, hogy azokat a belső mozgatórugókat is megismerjük, amik hozzájárulnak a cég sikeréhez.
Érdemes segítséget kérni az erre a területre szakosodott tanácsadótól, egyéni segítőtől és információt gyűjteni, olyan szakmai eseményeken mint például a hamarosan megrendezésre kerülő culTUNEration konferencia.
(Média partner: DLX MEDIA)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.