Brüsszel azt tervezi, hogy a tiszta technológiákra vonatkozó szigorúbb kereskedelmi rendszer részeként arra kényszeríti a kínai vállalatokat, hogy uniós támogatásokért cserébe szellemi tulajdont adjanak át európai vállalkozásoknak.
A Financial Times értesülései szerint az Európai Bizottság új kritériumokat vezetne be, amelyek megkövetelik a kínai vállalkozásoktól, hogy
A javaslat decemberben lépne életbe, párhuzamosan a Brüsszel által akkumulátorfejlesztésre kiírt egymilliárd eurós pályázattal, amelyhez a kínai gyártók csak ilyen feltételek mellett csatlakozhatnának. Ha a projekt sikeres, akkor ezt más uniós támogatási rendszerekre is kiterjesztenék.
Bár a tervezett követelmények igazságtalannak tűnhetnek, valójában Kína saját kritériumait visszhangozzák, ahol a piacra belépni vágyó cégeknek meg kell osztaniuk a szellemi tulajdonaikat Pekinggel, azon keresztül pedig az ázsiai vetélytársakkal. Igaz, az európai javaslat jóval lazább lenne, mint a kínai rendszer.
A terv része Európa Kínával szembeni bekeményítésének, amelynek segítségével Brüsszel megpróbál védelmet nyújtani a szigorú környezetvédelmi előírások hatálya alá tartozó helyi vállalatoknak az olcsó és szennyezőbb dömpinggel szemben.
A javaslat emellett Európában is elindítaná Donald Trump frissen megválasztott amerikai elnök Peking-ellenes kereskedelmi stratégiáját. Trump azt tervezi, hogy a keleti exportra 60 százalékos védővámokat vet ki. Ez más piacokra, például az unióba kergetné a kínai cégeket, ami súlyos károkat okozhatna a helyi gyártóknak.
Ha együtt akarunk játszani Trumppal a kereskedelmi kérdésekben, akkor kénytelenek vagyunk az ő példáját követni, mivel így akár elkerülhetjük, hogy Washington ellenünk is vámokat vessen ki
– kommentálta a javaslatot egy uniós tisztségviselő.
A múlt hónapban az Európai Bizottság megerősítette a kínai elektromos járművekre kivetett, akár 35 százalékos vámokat a meglévő 10 százalékos adón felül. Emellett szigorúbb követelményeket vezetett be a hidrogéntámogatásokat igénylő vállalatokkal szemben, és elrendelte, hogy a hidrogén előállításához használt elektrolízisberendezések alkatrészeinek csak 25 százaléka származhat Kínából.
A lépés azonban az EU gazdaságának gyengeségével kapcsolatos mélyülő aggodalmak közepette történik, ahol egyre sürgetőbb kérdéssé válik, hogy a vállalatok képesek-e teljesíteni az ambiciózus éghajlati célokat anélkül, hogy olcsó importra támaszkodnának.
Vámháború: Peking arra kéri a kínai autógyártókat, hogy állítsák le az európai terjeszkedésüket
Az Európai Unió tagállamai megszavazták a kínai elektromos autókat sújtó vámot, amire válaszul Peking több ágazatot is célba vett. Egy újabb intézkedés, hogy a kínai autógyártók elkerülik az uniót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.