Mind többet panaszkodnak a magyar fogyasztók. Ezt mutatják legalábbis a statisztikák: a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) csütörtökön közölt adatai szerint tavaly másfélszer annyi fogyasztói panasz érkezett be a békéltető testületekhez, mint 2007-ben. Baranovszky György, a FEOSZ ügyvezető elnöke szerint nem a fogyasztók háklisak, ezt jelzi szerinte, hogy a lezárt esetek kilencven százalékában valóban az ügyfélnek volt igaza. „A fogyasztói panaszok döntő része kereskedelmi szolgáltatásokkal kapcsolatos volt, de egyre több gondjuk van az ügyfeleknek a pénzügyi és biztosítási, valamint az építőipari szolgáltatásokkal, illetve az utazásokkal kapcsolatban” – mondta érdeklődésünkre Kispál Edit, a Budapesti Békéltető Testület szóvivője.
Mitől esik szét a cipő?
A kereskedelem területén sok volt a panasz a hibás termékek kijavítását, cseréjét illetően. A leggyakrabban a lábbelikkel, illetve a mobiltelefonokkal merültek fel gondok. Sokszor előfordult ugyanis, hogy amikor a fogyasztó visszavitte a pár napos használat után leszakadt talpú cipőt vagy az elromlott mobiltelefont, akkor a kereskedő – hogy kibújjon a hathónapos jótállási kötelezettsége alól – azt próbálta meg bizonyítani, hogy a nem megfelelő használat okozta a készülék, illetve a lábbeli meghibásodását. A fogyasztóvédők szerint a legnagyobb probléma az, hogy ilyen esetekben a szakértői véleményt a cég saját márkaszervize vagy a terméket gyártó anyavállalat állítja ki, így előfordulhat, hogy akkor is visszautasítják a fogyasztó panaszát nem megfelelő használat miatt, ha valójában teljesen rendeltetésszerűen használta a terméket.
Trükkös termékbemutatók
Évek óta rendszeresen érkeznek panaszok az utazással egybekötött vagy a fogyasztók lakásában megtartott termékbemutatókkal kapcsolatban. Amellett, hogy sokszor merültek fel minőségi panaszok a százezrekért árult „csodatermékekkel” kapcsolatban, a legjellemzőbb visszaélés az, hogy a kereskedők „elfelejtik” megemlíteni a nyolc napon belüli elállás lehetőségét a fogyasztóknak. De olyan is előfordult, hogy erre a lehetőségre már csak a határidő lejárta után hívták fel az ügyfél figyelmét. Több cég pedig előleget kér, vagy kötbért számít fel a visszamondásra, és ezeket az ügyfél elállása után nem hajlandó visszafizetni. Gyakran szerződés és számla sincs a vásárlásról, így a fogyasztó panaszát nehezen tudja csak bizonyítani.
Kámforrá váló munkások
Az utóbbi időben megszaporodtak az erkély- és ablakfelújító vállalkozásokra vonatkozó bejelentések: egyre gyakoribb, hogy a „mesterek”, miután felmérték az elvégzendő munkát, egyszerűen eltűnnek a kért előleggel vagy foglalóval. Máskor a trehányul elvégzett munka után válnak hasonlóképpen kámforrá, és sem a megadott telefonon, sem a címen nem lehet többé utolérni őket. A fogyasztó vállalkozóval szembeni garancia-érvényesítését gyakran az is nehezíti, hogy a munkák elvégzéséről nem születik számla.
Út a pokolba
Mindennaposak az utazási szerződésekkel kapcsolatos panaszok is: a tenger helyett szemétlerakóra néző hotelszoba, a pocsék ellátás miatt gyakran válik pokollá a régóta tervezett családi nyaralás. A leggyakoribb probléma az, hogy az utaskísérő – annak ellenére, hogy jogszabály kötelezi rá – nem veszi fel a jegyzőkönyvet az utas panaszáról. Az utazási irodák pedig utólag gyakran érvelnek azzal, hogy az utas nem is kérte a jegyzőkönyv felvételét, ezért nem tudnak mit kezdeni a panaszával. Ha nincs utaskísérő, akkor a szálloda recepcióján kell megtenni a panaszt, de sokat segíti az utólagos érdekérvényesítést, ha fényképekkel dokumentáljuk a hiányosságokat, vagy az utastársakkal aláíratunk egy, a tapasztaltakat megfogalmazó papírt.
Alternatív vitarendezés
A békéltető testületeket az 1997-es fogyasztóvédelmi törvény hozta létre. A békéltető testület alternatív vitarendezési fórum, célja, hogy a vitás kérdéseket a felek lehetőleg gyors egyezséggel zárják le. A békéltető testületek hatáskörébe az áruk és szolgáltatások minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, valamint a szerződések megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyek tartoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.