Herbert Landau például úgy véli, a német törvényhozói hatalom "kulcsfontosságú területei" kerülnének át uniós szintre a 2007-ben mind a 27 tagállam által aláírt, ám teljeskörűen még csak 23-ben ratifikált dokumentum hatályba lépése esetén. Egy másik alkotmánybíró, Udo Di Fabio pedig azt a kérdést tette fel, több szabadságot jelentene-e a német állampolgároknak, ha még több hatalmat ruházna át a német állam az uniós intézményekre.
Az alkotmánybírósági állásfoglalás tervezetét éppen di Fabiónak kell megfogalmaznia - ez a tavasz folyamán várható. A nyolc alkotmánybíró közül most összesen négy nyilatkozott szkeptikusan a dokumentumról.
A lisszaboni szerződést a német parlament mindkét háza jóváhagyta már, de az államfői kihirdetés előtt Peter Gauweiler keresztényszocialista honatya (a szélsőbalos Die Linke néhány képviselőjével együtt) arra kérte a karlsruhei székhelyű alkotmánybíróságot, hogy vizsgálja meg, összeegyeztethető-e a dokumentum a német alapszerződéssel. Gauweiler 2005-ben hasonlóan lépett fel az azóta elbukott uniós alkotmányszerződés esetében is - akkor végül elmaradt az alkotmánybíróság állásfoglalása, mivel a franciák és a hollandok népszavazáson vetették el az alkotmányt, s így az lekerült a napirendről.
Az elemzők most arra számítanak, hogy az alkotmánybíróság az alapszerződés legutolsó, 146. cikkére hivatkozva népszavazás kiírását fogja kérni a ratifikáció ügyében. Ez a cikk kimondja, hogy az alaptörvény elveszíti hatályát, ha a német nép referendumon dönt egy másik alkotmányról.
A ratifikáció sorsa azonban nemcsak Németországban bizonytalan. Eddig 23 tagállamban zárult le a szerződés megerősítése, de Németországon kívül Lengyel-, Cseh- és Írországban is függőben van még a folyamat.
A legzűrösebb helyzet Írországban alakult ki, ahol a tagállamok közül eddig egyedüliként rendeztek népszavazást 2008. június 12-én – ezen a ratifikációt elutasítók 53,1 százalékos részvétel mellett 53,4 százalékos többséget szereztek. Az elutasítás fő okai között olyanok szerepeltek, mint az ír polgárok jelentős részének félelme a semlegesség elveszítésétől, az ország adóügyi szuverenitásának megszűnésétől, az ottani rendkívül szigorú abortuszkorlátozás enyhítésétől illetve a „saját” EU-biztos delegálásának megszűnésétől.
Emiatt az EU állam- és kormányfői beleegyeztek, hogy a leendő horvát csatlakozási szerződésben visszaállítják az egy ország-egy biztos elvét. Továbbá külön jegyzőkönyvben garantálják, hogy alaptalan a fent említett többi félelem – ez persze jegyzőkönyv nélkül is egyértelmű, hiszen a szerződés maga sem rendelkezik ellenkezőleg, de a felmérések szerint a jegyzőkönyv segíthet az ír polgárok meggyőzésében. A szerződés módosított verziójáról ugyanis ismét népszavazást rendeznek Írországban, még 2009 folyamán.
Csehországban szintén alkotmányossági szempontból vizsgálják a szerződést, és amíg ez a folyamat nem zárul le, a parlament nem is szavaz a ratifikációról. Ha azonban ezen a próbán túl is jutna a dokumentum, ott van még az államfő ellenállása. Az euroszkeptikus Václav Klaus ugyanis egyértelművé tette, hogy csak akkor hajlandó aláírni a megerősítésről szóló dokumentumot, ha Írországban egy msáodik népszavazás felülírja az első eredményét.
Szintén az euroszkeptikus elnök személye miatt adódott nehézség Lengyelországban. Lech Kaczynski kijelentette: amíg az írek nem ratifikáltak, nincs értelme aláírnia a parlament által egyébként már megszavazott ratifikációs jogszabályt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.