BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brüsszel ragaszkodik a hazai Duna-projekthez

Várhatóan június 28-án találkozik Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkárral Johannes Hahn, az EU regionális ügyi biztosa a Duna hajózhatóságának fejlesztésével kapcsolatos magyar aggályok ügyében – tájékoztatta lapunkat az Európai Bizottság.

A biztos másfél hete vetette fel a találkozót, miután a Duna-menti országok közlekedési minisztereinek első tanácskozásán egyedüliként Magyarország nem írta alá azt a nyilatkozatot, amely egy sor kötelezettségvállalást tesz a hajózási útvonal használhatóságának biztosítására. Lapunk az ügyben megkereste a fejlesztési tárcát is, ahol azt a választ kaptuk, hogy a minisztérium nyitott az egyeztetésre.
A tavalyi magyar EU-elnökség egyik prioritásának tartott Duna-stratégiának központi eleme a hajózhatóság javítása, hogy 2020-ra 20 százalékkal növekedjen a dunai árufuvarozás mértéke.

A magyar kormány azonban ezt környezetbarát módon kívánja elérni. „A hajókat kell a Dunához igazítani, nem pedig a Dunát a hajókhoz” – szól az érvelés. A folyamszabályozásnál felmerülő ökológiai szempontokra hivatkozva a kormány – az év nagy részében hajózható szállítási útvonalat célzó – hazai dunai projekt 20,7 milliárd forintos EU-forrását kerékpárút-fejlesztésekre irányította volna át a hazai EU-források átcsoportosításának részeként. Ennek jóváhagyásáról a bizottság hamarosan dönt. Érdeklődésünkre Brüsszel azonban már most elárulta, hogy a dunai projekt forrásmegvonását nem támogatja, így a közel 21 milliárdos forrást csak e célra költheti el az ország.

A projekt megvalósítása viszont lassan halad, miután a szabályozási munkákra már kiadott környezetvédelmi engedélyeket a környezetügyi államtitkár tavaly márciusi iránymutatásai után az illetékes felügyelőség visszavonta. A projekt megvalósításához szükséges tervek elkészítésével megbízott VITUKI Nonprofit Kft. az engedélyek visszavonása miatt fellebbezést nyújtott be, majd annak elutasítása után bírósághoz is fordult.

A brüsszeli testülettől egyben azt is megtudtuk, hogy a bizottság közlekedési, környezetvédelmi és regionális ügyekért felelős szolgálatai részvételével külön munkabizottság jött létre, hogy megvizsgálják, miként halad a hazai Duna-projekt megvalósítása, egyben bekérték a projekttel kapcsolatos hatósági eljárások dokumentumait (hatósági végzések, fellebbezések stb.).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.