BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átalakítaná a Kliket az új államtitkár

Meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a szakmai önállóság és a fenntartói felelősség között, ami csak a feladatok és a felelősségi körök értelmes decentralizációval lehetséges - nyilatkozta Palkovics László.

Konstruktív szakmai munkát vár a kedden összeülő köznevelési kerekasztaltól Palkovics László új oktatási államtitkár, aki elmondta: tárgyalni kívánnak szerkezeti, tartalmi kérdésekről, a pedagógusokat érintő szakmai ügyekről és a tanulói életút kérdéseiről. Az új államtitkár szerint mivel a felsőoktatás és a köznevelés szorosan összekapcsolódik, ezért a hatékonyságban és az eredményességben már rövid távon mutatkozni fog annak előnye, hogy a két terület irányítása újra egy államtitkárságon belül történik - más kérdés, hogy a második Orbán-kormány idején épp a hatékonyságra hivatkozva választották szét ezeket, amikor épp Hoffmann Rózsát akarták hátrébb vonni a diáktüntetések miatt.

A két terület közötti szinergiát tovább kell erősíteni annak érdekében, hogy az oktatás versenyképessége erősödjön - mondta Palkovics.

A következő hetekben nemcsak az igényeket, de az elvárásokat is meg kell fogalmazni, és a rendszereket ehhez kell igazítani. A feladatok és az előttük álló munka nagyságrendje és összetettsége ezt indokolja, és természetesen ez személyi változásokkal is jár majd - mondta.

Álláspontja szerint ahhoz, hogy a pedagógusok a munkájukra és a diákokra tudjanak koncentrálni, nyugalmat, stabilitást és kiszámíthatóságot kell teremteni.

Elsősorban a kereteket kell úgy átalakítani, hogy azokkal minden érintett elégedett legyen, és a minőségi munkára helyezhesse a hangsúlyt. Nagyon sok a feladat, ezért prioritási sorrendet kell felállítani. Azok az ügyek kerülnek előre, amelyek már az új tanévtől, vagyis 2016 szeptemberétől kell, hogy éreztessék hatásukat. Az ezekhez szükséges törvény-, rendelet- és más strukturális módosításokat nyárig meghozzák - fogalmazott az államtitkár. Ezután azok a feladatok következnek, amelyeket menet közben is tudnak alakítani, és nem tanévhez kötöttek, a harmadik csoportba pedig a középtávú fejlesztések tartoznak.

Az biztos, hogy a Klik működését át kell tekinteni, és gyors döntéseket kell hozni annak érdekében, hogy az iskolákban helyreálljon a rend, és a tanárok zavartalanul tudjanak dolgozni. A bürokráciacsökkentés sem várathat magára, az oktatás minősége miatt sürgős lépéseket kell tenni ez ügyben is - jelentette ki.

"A Pedagógusok Szakszervezete által megfogalmazott 25 javaslat fontos kérdéseket jelez, van köztük jó néhány olyan, amelyeket szerintem is első helyen szükséges megvizsgálni és megoldani. A PSZ elfogadta a meghívást a kerekasztalra, így ott is lesz lehetőség beszélni róla" - mondta a politikus.

Hozzátette: négy csoportba osztják a korábban említett vélemények alapján meghatározható feladatokat. Tárgyalnak a köznevelés szerkezeti, strukturális kérdéseiről, a tartalmi kérdésekről, a pedagógusokat érintő szakmai-stratégiai ügyekről, valamint a tanulói életútról. A kerekasztal határozza meg, mely ügyet milyen prioritással kezeljenek, milyen munkacsoportok foglalkozzanak a kérdésekkel. Palkovics László szerint az, hogy lesz-e tüntetés vagy sem, független a kerekasztal keddi eredményeitől. 

A Klik átalakításáról azt mondta: meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a szakmai önállóság és a fenntartói felelősség között, ami nyilvánvalóan csak a feladatok és a felelősségi körök értelmes decentralizációval lehetséges, valamint a működési feltételeket úgy kell átalakítani, hogy az intézmények működését támogassa. Hozzátette: korai lenne konkrét lépésekről beszélni, várják meg a kerekasztal ülését és a következő hetek tárgyalássorozatait.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.