Az e-hatósági vizsgát előíró változtatást a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) egy 2015-ös rendelete írta elő a papír alapú vizsgáztatásnál tapasztalt hiányosságok kiküszöbölésére, a vizsgáztatás egyszerűsítése, felhasználóbaráttá tétele és az adminisztráció csökkentése érdekében – írták.
A változtatások célja, hogy megfelelően képzett, jó szakmai ismeretekkel rendelkező közvetítők nyújtsanak tájékoztatást a fogyasztóknak a pénzügyi termékekről, illetve értékesítsék azokat. A Magyar Nemzeti Bank (MNB), a vizsgáztatásokért felelős hatóságként ezért 2017 februárjától társadalmi egyeztetést végzett a pénzügyi közvetítői képző szervekkel, érdekképviseletekkel. A jegybank ez alapján alakította ki az új e-vizsgáztatási rendszer vizsgaszabályzatát, amely az MNB honlapján is elérhető.
Kiemelték, az NGM-rendelet egységesítette a hatósági képzéseken a részvétel feltételeit. A jelentkezőknek érettségi vizsgával kell rendelkezniük, vagy az adott pénzügyi területre vonatkozó szakmai tapasztalatot kell igazolniuk. Emellett a vizsgázóknak az azt megelőző 12 hónapon belül kellett részt venniük hatósági képzésen. A vizsgabiztosokkal szembeni minimumkövetelmény a minisztériumi rendelet szerint a felsőfokú végzettség, vagy középfokú végzettség mellett az adott pénzügyi területet érintő több éves szakmai gyakorlat igazolása – tette hozzá a jegybank.
Júliustól a hatósági vizsgabiztosok díját – az eddigi képző szervek helyett – az MNB fizeti. A jegybank honlapján 3 hónappal korábban meghirdetett, napi legfeljebb 3 alkalommal megszervezhető e-vizsgákhoz a képző szerveknek megfelelő informatikai hátteret (így az MNB által biztosított számítógépes programokhoz kellő számú számítógépet, megfelelő hálózatot, operációs rendszert stb.) kell biztosítani. A vizsga eredményét a vizsgázók a vizsga végén azonnal megtudják – a kész vizsgadolgozatokat elektronikusan azonnal kiértékelik, sikeres vizsga esetén tanúsítványukat 8 nap helyett 5 napon belül kiállítja az MNB.
A szigorodó szabályozás nyomán a jegybank felülvizsgálta a már nyilvántartásban lévő képző szerveket. Ez alapján az MNB 41 biztosítási, 9 pénzügyi szolgáltatói és 2 tőkepiaci közvetítői képző szervet törölt. Jelenleg így 15 biztosítási, 18 pénzügyi szolgáltatói és 5 tőkepiaci közvetítői képző szerv végezhet ilyen tevékenységet Magyarországon. Az elmúlt években egyre nőtt a érdeklődés a pénzügyi ágazatok közvetítői tevékenysége iránt: míg 2013-ban még 12 839 ember tett hatósági vizsgát, tavaly számuk már 14 915 volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.