Csaknem egy hónappal azután, hogy vevőre lelt a világ legdrágább festménye, felfedték a vásárló kilétét is. A november közepén 450 millió dollárért (120 milliárd forint) eladott műtárgy, Leonardo da Vinci Salvator Mundija, az abu-dzabi kulturális és idegenforgalmi minisztérium tulajdonába került a Christie’s árverésén – közölte a New York-i székhelyű aukciósház. A hír azután látott napvilágot, hogy a The New York Times megírta: a vásárló nem más, mint egy kevéssé ismert szaúdi herceg, Bader bin Abdullah bin Farhan asz-Szaud, Mohamed bin Szalmán trónörökös bizalmasa. Szaúd-arábiai források ezután közölték, hogy a herceg az Egyesült Arab Emírségek közvetítőjeként vett részt az árverésen.
A Christie’s meg tudja erősíteni, hogy az abu-dzabi kulturális és idegenforgalmi minisztérium vásárolta meg Leonardo da Vinci Salvator Mundi című festményét. Örülünk annak, hogy ez a csodálatos festmény a közönség számára látható lesz az Abu-Dzabi Louvre múzeumban
– olvasható az aukciósház közleményében. Az aukció után nem közölték a vásárló kilétét, csupán annyit, hogy telefonon tette meg ajánlatait a mintegy 20 percen át folyó ádáz licitharcban.
A Salvator Mundi a reneszánsz zseni fennmaradt húsz festménye közül az utolsó magántulajdonban lévő darab. A 64,5 x 44,7 centiméteres kép első ismert tulajdonosa I. Károly angol király volt, később eltűnt szem elől, és nem is nagyon keresték, mert sokan nem a nagy mesternek, hanem valamelyik tanítványának vagy más kortársának tulajdonították, eredetiségét csak 2011-ben ismerte el a művészettörténész-szakma. A képet 1958-ban még mindössze 45 brit fontért vette meg egy amerikai gyűjtő a Sotheby’s egy árverésén.
Az Abu-Dzabi Louvre alapítása egyébként része annak a stratégiának, hogy az Emírségek függetleníteni akarja gazdaságát az olajtól. A kormány elmondta: már jó ideje szeretnék megszerezni a festményt, és ezt az alkalmat semmiképp nem akarták elszalasztani – közölte a CNN.
A festmény eredetiségét tudományosan megalapozott kutatások támasztják alá. A távirati iroda Sipos Tünde művészettörténészt idézte, aki elmondta: ilyen esetekben anyag- és röntgenvizsgálatok, tudományosan megalapozott szakértői, restaurátori és művészettörténészi vélemények szükségesek a műalkotás eredetének megállapításához. A rekordáron elkelt olajfestmény esetében a bizonyítékok elég erősek voltak ahhoz, hogy a rangos londoni National Gallery 2011–2012-ben az itáliai mester műveként mutassa be az alkotást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.