„Az e-sportot professzionális játékosok szervezetten, tudásukat versenyszerűen összemérve űzik. Mára jelentős tényezővé vált a sportvilágban, térnyerése megállíthatatlanul folytatódik a jövőben is.
A piac folyamatosan növekszik, az e-sportot egyre több állam ismeri el hivatalos sportágként, így várhatóan egyre szélesebb rétegeket fog elérni, és egyre vonzóbbá válik majd a nagy szponzorok és befektetők számára is.
Emellett a játékosok száma is jelentősen emelkedni fog, annak köszönhetően, hogy egyre több fiatal kapcsolódik be, akik jó eséllyel hosszú távon is hűek maradnak az e-sporthoz” – idézi Zaránd Miklóst, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának igazgatóját a cég közleménye.
A színtér motorját az e-sportolók, a belőlük szerveződő csapatok, a csapatok megmérettetését biztosító versenyek és a közönség adják. A játékokat a kiadók fejlesztik, a versenyszervezés jogát ők értékesítik, ezért szerepük az egész ökoszisztéma számára meghatározó. A tartalmak közvetítésén keresztül (versenyek, streamek, elemzések stb.) az e-sport-közönség elérését olyan platformok biztosítják mint a Twitch.tv vagy a YouTube. A további szereplők, úgy mint a szponzorok, az influenszerek és a fogadóirodák az e-sport piac növekedését segítik elő, amely végső soron minden szereplőnek az előnyére válik.
A Newzoo becslése szerint a márkabefektetések alapján
Emellett, a Statista előrejelzése szerint a globális e-sport szerencsejáték piac a 2015-ös 24 millió dollárról 1,8 milliárd dollárra nőhet 2020-ra.
A gyors nemzetközi terjeszkedésnek köszönhetően a 21 és 35 év közötti amerikai férfiak körében az e-sport ugyanolyan népszerű, mint a jégkorong vagy a baseball (22 százalékuk nézi).
A globális nézőszám idén már elérheti a 380 millió főt.
„Az e-sport-piac rendkívül sokrétűen fejlődik, ami Magyarországon és a közép- és kelet-európai régióban is egyre nagyobb érdeklődést vált ki – egyelőre elsősorban a hirdetők körében. A kérdés tehát már nem is az, hogy az üzleti szereplők beszállnak-e az e-sport-piacra, hanem az, hogy mikor és milyen módon” – tette hozzá Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető cégtársa.
Az elektronikus sportokban az állóképesség, a stratégiai megértés vagy a reakcióidő ugyanúgy fontosak, mint a hagyományos sportágakban. Ahogyan a sakk, a darts és a póker is sport, úgy az e-sport is szellemi sportnak tekinthető – állapítja meg az elemzés.
Azoknak a hagyományos sportokat űző csapatoknak a száma, amelyek érdekeltek az e-sportban, már meghaladja a 200-at, és számuk rendkívül gyorsan növekszik. Idén februárban az FC Barcelona bejelentette, hogy részt vesz az első alkalommal megrendezett Pro Evolution Soccer 2018 nevű játék bajnokságán.
A nemzetközi nagyokat követve itthon is megvetette lábát a trend, hogy hagyományos sportegyesületek e-sport szakosztályt hoznak létre – a hazai úttörők az MTK, a DVTK és a Honvéd, de a DVSC is komoly FIFA szakosztállyal rendelkezik, legutóbb pedig az FTC és az UTE is elindította szervezetét.
Az eNet kutatása szerint
az e-sportolók körében nagyobb a hagyományos sportokban való részvétel aránya, mint a lakosság egészében.
Emellett a hagyományos sportágak jelentős potenciált látnak abban, hogy a fiatal generáció érdeklődését ez e-sport segítségével keltsék fel a tradicionális sportok iránt. Ezek alapján a közeljövőben a hagyományos és az elektronikus sport összefonódása és együttélése várható – áll a közleményben.
A gazdasági lehetőség nyomása várhatóan a szabályozókat is gyors reagálásra bírja majd. A hazai kormányzat kifejezett célja, hogy a Digitális Jólét Program keretében felkarolja az e-sportra vonatkozó kezdeményezéseket, bátorítva a felmerülő szabályozói kérdések megoldását.
A jövőt tekintve várható, hogy az e-sport-láz, a gazdasági fejlődésnek köszönhetően, átterjed Mexikóra, a Fülöp-szigetekre, illetve a BRICS-országokra is, amelyek hatalmas népességükkel jelentős, jelenleg kiaknázatlan potenciált rejtenek.
A technológia fejlődésével újabb eszközök állnak majd rendelkezésre a megújuláshoz, például a virtuális valóság vagy a kiterjesztett valóság alkalmas lesz arra, hogy közelebb hozza az élményt az e-sport-rajongókhoz és új távlatokat nyisson meg a játékgyártók számára.
A mobilplatformokra optimalizált játékok előretörése és az internet (elsősorban az 5G) fejlődése tovább segíti az e-sport még szélesebb körben való elterjedését – olvasható a PwC közleményében.
„Arról, hogy az e-sportot milyen mértékben szükséges a hagyományos sportokkal azonos keretek közé terelni, megoszlanak a vélemények. Abban viszont a legtöbb szakember egyetért, hogy az iparág fenntartható növekedésének érdekében szükséges az e-sporttal kapcsolatban felmerülő olyan szabályozási kérdéseket, mint például az adózás, a szerencsejáték, a játékszervezés és a gyermekvédelem, mihamarabb megoldani, az e-sportot valamilyen formában intézményi keretek közé terelni” – tette hozzá Zaránd Miklós.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.