BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyenrangú partnerré váltak az erjesztett italok

Régi vita, hogy a sör vagy a bor az olcsóbb alkoholforrás a vidámsághoz.

Régi vita, hogy a sör vagy a bor az olcsóbb alkoholforrás a vidámsághoz. A kiskereskedelmi átlagárakat tekintve a vita sohasem volt vita, egyegységnyi minőségi alkohol beviteléhez sörből 219 forint értékben kell vásárolni, ez egy palack 5 százalékos (V/V) alkoholtartalmú ital, míg borból 257 forint értékű termék szükséges, ami egy 900 forintos, 7 decis palack 13 százalékos (V/V) alkoholtartalmú vörösbor két deciliterjét jelenti. Az alsó polcos olcsó italoknál ennél sokkal nagyobb az áreltérés. (Az alkohol­egységet tekintve napi fogyasztás esetén ennél többet sem sörből, sem borból nem ajánlanak az orvosok, mi sem.)

A gyengébb minőségnél még nagyobb az áreltérés a sör javára, vagyis a kiskereskedelemben bort venni sokkal fogyasztóbarátabb, bár a termelők haszna ezen valószínűleg még csak nem is kézzelfogható. A titok nyitja az átlagos árú termékeknél nem az előállítás hatékonyságában rejlik, hanem a szállítási és raktározási költségekben, hiszen ugyanakkora mennyiségű sör előállítási költsége nem több, mint a boré – híg folyadékot vagy vizet szállítani nagy távolságra azonban rendkívül költségigényes, főleg palackozva.

 

Fotó: VG / Móricz-Sabján Simon

Természetesen már a kereskedelemben is kapható olyan bor, amelynek alkoholegységre bontva az ára sokkal magasabb, mint a legmagasabb minőségű söré, de az átlagárak mögötti fogyasztás a valós kiskereskedelmi helyzetet mutatja. A vendéglátóhelyeken a vidámság zálogául szolgáló két versenytárs közötti alkoholegységre bontott árkülönbség nem ennyire nagy.

Az alsó és középkategóriás termékeknél az egy alkoholmennyiségre számolt érték a söröknél átlag 600-650 forint, míg a boroknál 450-500 forint (ez egy átlagos vidéki kocsmában vásárolható átlagos vörösbor és egy 5 százalékosnál alacsonyabb alkoholtartalmú csapolt sör árát takarja). Az ugyanilyen paraméterekkel rendelkező termékek egy átlagos vidéki étteremben (itt már a hely árképzése is főszerepet kap) már szinte egy árban vannak, ami az alkoholegységet illeti.

A minőségi termékeknél és a magasan jegyzett vendéglátóhelyeken az árelőny megfordult, már ami az átlagárakat illeti, hiszen ilyen helyeken a prémiumsörök csak funkcionálisak az élményt és előállítási történeteket nyújtó borok mellett. Minél egyedibb a bor története, annál magasabb az ára.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.