BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Év végéig még százan meghalnak a magyar utakon

Idén eddig kevesebb súlyos közúti baleset történt, ugyanakkor többen haltak meg az utakon, mint tavaly. Az utóbbi évek adatait figyelembe véve még legalább száz életet követelnek az év hátralévő részében a közúti balesetek.

2018-ban eddig több mint 530-an haltak meg közlekedési balesetben Magyarországon, a statisztika alapján pedig valószínűsíthető, hogy az utolsó másfél hónapban még több mint 100-an meghalnak az utakon – ismertette a lehangoló adatot Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője szerdán.

Kevesebb súlyos baleset, több halott

Az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának legfrissebb részletes adatai szerint – amely még nem tartalmazza a novemberi időszakot – az év első tíz hónapjában összesen 14 159 személyi sérüléssel járó baleset történt hazánk útjain, ez 3,4 százalékkal több, mint 2017 hasonló időszakában. A súlyos sérüléssel járó balesetek száma 1,3 százalékkal mérséklődött, a könnyű sérülést okozó baleseteké viszont 5,7 százalékkal nőtt. Október végéig 513-an vesztették életüket az utakon, ez 15 fővel több, mint a tavalyi hasonló periódusban.

A balesetek legfőbb oka továbbra is a gyorshajtás, ami az incidensek 31 százalékáért felelős.

Az elsőbbség megadásának elmulasztása 25 százalékban, a kanyarodási szabályok be nem tartása 18 százalékban tehető felelőssé. Az alkoholos befolyásoltság a balesetek 8,5 százalékában volt tetten érhető, vagyis minden 12. baleset ittas vezetés miatt következett be.

Fotó: Varga György

Látható javulás, de mintha megálltunk volna félúton

A közúti balesetek, és ezen belül a halálos áldozatokat követelő balesetek száma tendenciaszerűen csökken a rendszerváltás óta. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 1990-ben még 27 800 sérüléssel járó baleset történt, tavaly már csak valamivel kevesebb mint 16 500. Ezekben 1990-ben még 37 000-en sérültek meg összesen, 2017-ben már csupán 21 500-an. A balesetek és a sérültek száma is mintegy negyven százalékkal esett vissza ezen időszak során.

A halálozási mutató még jelentősebben javult: 1990-ben 2432-en haltak meg az utakon, tavaly pedig 625-en, vagyis 27 év alatt negyedére csökkent a halálos áldozatok száma az utakon.

Bár hosszabb távon szembeötlő a javulás, az utóbbi években ez mintha megtorpant volna. A 2013-as mélypont után némileg még emelkedett is mind a balesetek, mind a halálos áldozatok száma, így jelenleg ott tartunk, mint a 2010-es évek elején.

Kettészakadt Európa, és mi nem a jó oldalon haladunk

Nem lehetünk büszkék, ha Európa más országaival hasonlítjuk össze Magyarországot. Az Eurostat legfrissebb, 2016-ra vonatkozó adatai szerint

hazánkban egymillió lakosra vetítve 62-en haltak meg az utakon, ami jóval rosszabb az 50 főt jelentő uniós átlagnál.

Magyarországnál csak nyolc, jellemzően kevésbé fejlett, kivétel nélkül kelet- vagy dél-európai országban veszélyesebb a közúti közlekedés.

Halálos közúti balesetek száma egymillió lakosra vetítve az Európai Unió egyes régióiban 2016-ban
Fotó: Eurostat

Régiónk államai közül csak a csehek és a szlovákok bírnak kedvezőbb mutatóval, előbbinél 58, északi szomszédunknál pedig 51 halálos áldozatot követelnek egymillió lakosonként a közúti balesetek. Szlovákia esetében az EU átlagának megfelelő érték. Málta, Franciaország, Ausztria és Finnország mutatói szintén az uniós átlaghoz igazodnak.

Az Európai Unióban Bulgáriában és Romániában messze a legrosszabb a közúti helyzet, itt 99, illetve 97 halálozás jut egymillió lakosra.

Nincsen irigylésre méltó helyzetben Lettország és Lengyelország sem, akik a képzeletbeli dobogó harmadik fokán állnak egymillió főre vetített 80 halálesettel.

Az unión belül Svédországban és az Egyesült Királyságban a legbiztonságosabb közlekedni, itt csupán 27, illetve 28 a vonatkozó áldozati számarány.

Hazánkhoz képest ezekben az országokban tehát közel feleakkora a valószínűsége, hogy életét veszti valaki az utakon. Hollandiában és Dániában szintén jóval biztonságosabb az utazás, 37-37 halálos áldozattal egymillió lakosonként.

Nem mindegy, hogy Bécsben vagy Észak-Bulgáriában ül autóba

Nagy a szórás tehát az Európai Unión belül, ha az országoknál kisebb egységeket, a régiókat is figyelembe vesszük, akár tizenötszörös különbségeket is találhatunk. 2016-ban az Európai Unió 281 területi egysége közül 21 régióban meghaladta a százat az egymillió főre jutó közúti halálesetek száma, ezeken a helyeken tehát több mint kétszerese volt az áldozatok száma az uniós átlagnál.

Fotó: AFP/Thierry Zoccolan

A legmagasabb halálozási rátát az EU egyik legszegényebb részének számító észak-bolgár Severozapaden régióban mérték, ahol egymillió főre vetítve 153-an vesztették életüket utazás során. A portugál Alentejo a második 142 halálesettel, a harmadik leghalálosabb régió pedig a Belgium legdélebbi részén fekvő Luxembourg tartomány 138-as fatalitási mutatójával – itt egyébként két és félszer többen vesztik életüket az utakon, mint az ország egészében.

Az unió öt leggyilkosabb útszakaszához tartozik még a görögországi Dél-Égei-szigeteket magába foglaló Notio Aigaio és a bolgár Severen tsentralen régió.

Európán belül Bécs környékén a legbiztonságosabb autózni, itt mindössze 10 halálozás jut egymillió lakosra. A legveszélyesebbnek számító bolgár Severozapadenben tehát tizenötször nagyobb valószínűséggel halunk meg közúti balesetben, mint Bécsben.

Az angliai Liverpool környékét magában foglaló Merseyside, a svéd stockholmi régió, valamint a Spanyolország észak-afrikai részén elterülő Melilla városa is a legbiztonságosabb utazórégiók közé tartozik, egymillió főre jutó mindössze 12 baleseti halálesetével.

Az Európai Unió 31 régiójában alacsonyabb 25-nél a fatalitási ráta, köztük nem találunk egyetlen magyar országrészt sem.

Hazánkban egyedül Közép-Magyarország tud felmutatni az unió átlagánál jobb adatokat, itt 46 a vonatkozó haláleseti szám. Magyarország legveszélyesebb útjai a Nyugat-Dunántúlon (84) és Dél-Alföldön (82) vannak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.