BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eddig csak nőtt idén a balesetek száma, és még nem látni a végét

Az év első háromnegyed évében nőtt a balesetek, a közúti balesetekben megsérültek, valamint az ezekben a belesetekben meghaltak száma is a tavalyi év azonos időszakához képest – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) statisztikai tükréből. A kiadványból az is kiderül, hogy tovább öregedett a hazai gépjárműpark.

Az idei harmadik negyedévében 4846 személysérüléses közúti közlekedési baleset volt a hazai közutakon, a nyers adatok alapján 2,2, a szezonálisan kiigazított számokat tekintve 1,4 százalékkal kevesebb, mint a megelőző év harmadik negyedévében – közölte a KSH.

Ebben az időszakban a balesetekben 175 ember vesztette életét, 1651 fő súlyos, 4686 személy pedig könnyű sérülést szenvedett.

A közel ötezer baleset során a járművezetők ugyan kevesebbszer (2,7 százalékkal) szegték meg a közlekedési szabályokat, de így is 4501 esetben szabálytalankodtak. A baleseteket leginkább (1444-szer) továbbra is a „a sebesség nem megfelelő alkalmazása” okozta.

Kevesebb a súlyos baleset, de közel ugyanannyi a halálos áldozat

A harmadik negyedévében 157 halálos kimenetelű közúti közlekedési baleset történt, 1-gyel több, mint egy évvel korábban. A súlyos sérüléssel járó balesetek száma 5, a könnyebb sérülést okozóké 1 százalékkal csökkent – közölte a KSH.

Fotó: Shutterstock

A közúti közlekedési balesetek több mint kétharmada (69 százaléka) lakott területen belül történt. Az autópályákon 4,8 százalékkal kevesebb baleset volt (158), mint egy évvel korábban. Ebben a negyedévben is

a legkevesebb baleset az M6-oson (6), a legtöbb pedig az M3-ason (43) történt.

A száz kilométerre jutó balesetek száma az összes autópálya átlagában 13,5 volt. A balesetek 60 százalékát okozták személygépkocsik a harmadik negyedévben, míg kerékpárosok a balesetek 12, a tehergépkocsik pedig 8,7 százalékát okozták.

Fotó: KSH

A balesetek majdnem tizedét ittasan okozzák

A harmadik negyedévében 410 balesetet okoztak ittasan (ez az összes baleset 8,5 százaléka), az előző év azonos időszakához képest 4 százalékkal kevesebbet. A gyalogosok által okozott balesetek 3,2, a járművezetők hibájából bekövetkezettek 8,8 százalékát ittas állapotban idézték elő. Az ittasan okozott személysérüléses közúti közlekedési balesetek közel felét személygépkocsivezetők, több mint negyedét kerékpárosok okozták – írja a KSH.

Az év első három negyedévében a balesetek száma 2, a balesetekben megsérült személyek száma 1,9, a meghaltak száma pedig 7,2 százalékkal nőtt.

Év végéig még százan meghalnak a magyar utakon

Idén eddig kevesebb súlyos közúti baleset történt, ugyanakkor többen haltak meg az utakon, mint tavaly. Az utóbbi évek adatait figyelembe véve még legalább száz életet követelnek az év hátralévő részében a közúti balesetek. Az ORFK adatai szerint 2018-ban eddig több mint 530-an haltak meg közlekedési balesetben Magyarországon.

14 éves egy átlagos magyar gépjármű

A statisztikai tükörből az is kiderül, hogy június 30-án a hazánkban forgalomban lévő közúti gépjárművek állománya meghaladta a 4,4 millió darabot. Ebből a személygépkocsik száma 3,6 millió, a tehergépkocsiké 498 ezer, a motorkerékpároké 179 ezer, a vontatók állománya 76 ezer, az autóbuszoké 19 ezer volt.

Fotó: KSH

A KSH adatai szerint a gépjárművek átlagos kora fél év alatt 0,1 évvel, 14,1 évre növekedett. Ezen belül a vontatóké és a személygépkocsiké egyaránt 0,1 évvel, a tehergépkocsiké 0,2 évvel nőtt. Ugyanakkor a motorkerékpárok átlagos kora 0,1 évvel, az autóbuszoké 0,2 évvel csökkent.

A harmadik negyedévében a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 75 ezer volt, ami az előző év azonos időszakénál 7,2 százalékkal több. A hazánkban először forgalomba helyezett személygépkocsik 28 százalékát együttesen a Volkswagen, a Ford és az Opel márkák adták.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.