BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kezdik unni a nézők a népszerű filmek folytatásait

Az év első felében hat százalékkal kevesebb volt a globális mozis bevétel, mint a tavalyi év azonos időszakában. Elemzők gyanítják, hogy a sok hollywoodi folytatás kifárasztotta a nézőket, ráadásul a moziknak az olyan egyre erősödő streaming-óriásokkal is meg kell küzdeniük a közönségért, mint a Netflix vagy az Amazon.

A mozinézők 2019 első hat hónapjában 19 milliárd dollárért (5500 milliárd forintért) váltottak jegyet a filmekre világszerte. Tavaly az első féléves eredmény 20,2 milliárd dollárra (5842 milliárd forintra) rúgott.

A The Guardian brit napilap által idézett elemzők szerint a nézők egyszerűen elfáradtak a sok folytatástól, hiszen az első félévben került a mozikba a

  • Men in Black – Sötét zsaruk a föld körül,
  • a Godzilla II: A szörnyek királya,
  • az Így neveld a sárkányodat 3.
  • és A Lego-kaland 2. is.
  • Bár a folytatások általában jól teljesítenek a kasszáknál, ezúttal több film némiképp elmaradt a várakozásoktól.

    Az első féléves visszaesést leginkább az amerikai mozis bevételek sínylették meg: a jegybevételek az előző évihez képest 9,4 százalékkal estek vissza, 5,6 milliárd dollárra (1620 milliárd forintra).

    Az eladott jegyek száma ugyancsak csökkent Amerikában: a Box Office Mojo adatai szerint nyolc százalékkal esett vissza, 623,6 millióra.

    Nagy-Britanniában jobban alakultak a számok: a féléves mozis bevétel 6 százalékkal lett kisebb az előző évinél, így 613,5 millió font (222 milliárd forint) volt – tette hozzá a The Guardian.

    A cikk szerzője emlékeztetett arra, hogy 2018-ban rekordbevételt ért el a globális jegyeladás,

    elsősorban a Fekete Párduc és a Bosszúállók: Végtelen háború nyári szezont megelőző kasszasikerével. A tavalyi év egyébként jól is kezdődött, hiszen az olyan népszerű filmek, mint a Star Wars: Az utolsó jedik vagy A legnagyobb showman, amelyeket az előző év végén kezdtek forgalmazni, még az új év elején is nagyot futottak. Idén azonban nem volt meg ez a lendület, az első negyedév sokkal csöndesebb volt a mozikban.

    Fotó: Valerie Macon/AFP

    Közben az olyan streaming-óriások, mint a Netflix és az Amazon, amelyekhez hamarosan a Disney és az Apple is felzárkózik új streaming-szolgáltatásával, továbbá az HBO, nagy lépésekkel haladnak előre a közönségért vívott küzdelemben. Tavaly a Netflix annyi filmet gyártott – mintegy 80-at -, mint az összes nagy hollywoodi stúdió együtt, és az Oscar-gálán is diadalt aratott Alfonso Cuarón Roma című alkotásával. A Netflix hamarosan előrukkol a 150 millió dolláros (43 milliárd forintos) költségvetésből készített 6 Underground című akcióthrillerrel is, amelynek főszerepét Ryan Reynolds játssza.

    A brit Mozis Szövetség vezetője, Phil Clapp szerint ugyanakkor számos jel arra utal, hogy az első féléves lemaradást a második félévben bőven ledolgozhatják a mozik.

    Az amerikai elemzők is úgy vélik, hogy az év előttünk álló felében az olyan bemutatóknak köszönhetően, mint

    Az oroszlánkirály, a Joker, a Jégvarázs 2., a Downton Abbey, a Jumanji: The Next Level, a Halálos iramban: Hobbs és Show, az Az – Második fejezet, a Macskák és a Star Wars: Skywalker kora,

    az éves jegybevétel végül elérheti, sőt meg is haladhatja a tavalyit.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.