BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Márciusban lőhetik fel a harmadik magyar műholdat

A tervek szerint március 22-én startol Bajkonurból a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem új űreszköze, a SMOG-1 zsebműhold.

A tervek szerint március 22-én startol Bajkonurból a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatóinak és oktatóinak új űreszköze, a SMOG-1 zsebműhold – közölte a hírt honlapján a BME.

A Műegyetemen készült űreszköz többszöri halasztás startolhat márciusban Kazahsztánból.

A zsebműhold egy orosz Szojuz/Fregat rakétával az UNISAT-7 olasz műhold fedélzetéről fog a világűrbe jutni.

A Műegyetemen már több hasonló űreszköz is készült, a SMOG-1 elődei a Masat-1 és a SMOG-P műholdak voltak. Mindhárom űreszköz fejlesztésében részt vett a Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK).

A SMOG-1 műhold vázszerkezete. Fotó: www.gnd.bme.hu

A SMOG-1 felépítése megegyezik a méretével, küldetésével világrekordot felállító elődjével: az 5-ször 5-ször 5 centiméteres SMOG-P-vel.

A műhold tervezett pályája 550-600 kilométer magasságú, 97 fokos dőlésszögű, napszinkron elrendezésű lesz.

A SMOG-1 féléves tesztelésen esett át, amelyen a műegyetemi csapat megpróbálta a működés közben előforduló lehető legtöbb szoftveres hibát feltárni. Az eredmények alapján a műhold felkészült a küldetésre.

A zsebműhold 6 éven keresztül teljes egészében a BME-en készült oktatók irányításával, egyetemi hallgatók aktív részvételével, képzési keretbe illesztve, szponzorok segítségével készült. Elsődleges küldetése a Föld körüli térségben mérhető, ember által keltett elektromágneses szennyezettség – elektroszmog – vizsgálata, erre utal a műhold neve is.

Másodlagos küldetéseként egy olyan mérőműszer került a fedélzetre, amellyel a Napból érkező részecskék elektronikára gyakorolt hatását vizsgálhatja.

A SMOG-1 2020 őszén érkezett meg Rómába, hogy bekerüljön az Unisat-7 műhold kidobó szerkezetébe. Az űreszköz zsebműholdakat állít pályára, elektronikai komponenseket tesztel, valamint Föld-megfigyelési feladatokat végez.

A beszámoló szerint a több mint négy hónapos római várakozás miatt valószínűsíthető, hogy a pályára állás után – a többszöri Föld-kerülés miatt – hosszabb időt vesz igénybe, míg a SMOG-1 felölti akkumulátorát, kinyitja antennáit és aktiválja működését.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.