Hamptons, Palm Beach és Aspen után a legújabb, gyorsan növekvő műkereskedelmi helyszín Monaco lett, ahol több nagy jelentőségű galéria, kereskedő- és aukciósház létesített üzletet, kihasználva, hogy a nyári szezonban koncentráltan megtalálhatók a művészetet és luxuscikkeket kereső gazdag vásárlók a városállamban. Monaco lakosainak csaknem egyharmada milliomos.
A mediterrán fejedelemség az ultragazdagok luxusfogyasztásáról ismert, és elsősorban adóparadicsomként, nem pedig komoly kulturális központként szerzett hírnevet.
Ezidáig. A Sotheby’s most jelentette be, hogy július 1-jétől októberig új privát értékesítési galériát nyit Monacóban. Az iroda a Cote d’Azur szívében, az Avenue de la Costán található. Két emeleten folyamatosan változó modern és kortárs műalkotások közül válogathatnak a nyár örömeit élvező műértők.
A pop-up galéria első válogatása olyan művészek műveit sorakoztatja fel, mint Pablo Picasso, Francis Picabia, Georges Braque, Pierre-Auguste Renoir, Fernand Léger, Henri Matisse, Emil Nolde és Cy Twombly, Lucio Fontana, Alighiero Boetti és Alberto Burri. A műalkotások mellett dizájn- és a luxuscikkeket is forgalmaznak, beleértve az órákat, a táskákat, sneakerseket és a brit ékszerész, Glenn Spiro egyedülálló alkotásait.
A Sotheby’s egyébként több mint 50 éve van jelen Monacóban, 1967 óta irodát tart fenn Monte-Carlóban, a fejedelemség és az Alpes-Maritimes gyűjtőinek kiszolgálására.
A Sotheby’s volt az első nemzetközi aukciósház, amely árverést is tartott Monacóban, 1975-ben Redé Rothschild gyűjteményét vitték itt kalapács alá. A most nyitott galéria esetében az aukciósház private sales üzletágának bővítése az üzleti cél, hogy az ügyfelek a hagyományos aukciós naptáron túl is vásárolhassanak és eladhassanak, egész évben elérhetővé váljanak számukra értékes műtárgyak.
A Sotheby’s kiadott közleményében utalt a magáneladások exponenciális növekedésére, 2020-ban ezek értéke 1,6 milliárd dollárt tett ki, ami 60 százalékos növekedés a 2018-ban és 2019-ben egymilliárd dolláros éves szinten álló privat saleshez képest.
A konkurens Christie’s hasonló adatokról számolt be, összesen 987 millió font (1,2 milliárd dollár) magánértékesítést jelentett 2020-ra, ami 56 százalékos növekedés 2019-hez képest.
„A pop-up galériák működésünk fontos és egyre népszerűbb elemévé váltak” – idézte az Artnet Martin Klosterfelde-nek, a Sotheby’s nemzetközi private sales üzletága vezetőjének a nyilatkozatát.
„Palm Beach-i és East Hampton-i galériáink továbbra is minden héten több száz látogatót fogadnak, új ablakot nyitva az olyan exkluzív műfajok felé, amelyek hagyományosan távol maradtak a nyilvánosságtól.
Monaco egyre inkább a világ kiemelkedő gyűjtőinek és galéristáinak kedvelt helyszínévé válik, ami nem csoda, hiszen a város kultúráját áthatja a 20. századi nagy művészek felbukkanása” – tette hozzá Michael Gumener, a Sotheby’s privat sales szakértője. A Sotheby’s aukcióra is készül Monacóban, még ebben az évben itt dobják piacra a Karl Lagerfeld-gyűjteményt.
A következő hetekben több művészeti esemény is nyílik a régióban: egy Giacometti-retrospektív megnyitó helyszíne lesz a Forum Grimaldi, július 15-én pedig nyit az Art Monte-Carlo művészeti vásár. A világ egyik legjelentősebb kortárs galériája, a Hauser and Wirth június végén nyitott új üzletet a Cote d’Azuron, ahol szeptember 25-ig Louise Bourgeois Maladie de l’Amour című egyéni kiállításával kezdenek. Johann König német műkereskedő bemutatóterme a monacói Villa Nuvola-on nyílt a múlt héten. A Christie’s pedig július 3-tól 18-ig Monte-Carlóban rendez eladást a Ciprianiban, kortárs művészettel és ékszerekkel készülnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.