BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Gazprom leányvállalata fizetett az ál-Klicsko-hívásokért

Beismerték az orosz humoristák, hogy a Gazprom leányvállalata fizetett nekik a hamis Vitalij Klicsko tárgyalásokért. Wowan és Lexus eddig tagadták, hogy állami pénzt kaptak volna a megtévesztésért, most viszont a német Kontraste televíziós csatornának beismerték egy az állami gázcéghez tartozó platform finanszírozta az akciót.

Az online identitás-klónozó technológiával Wowan és Lexus orosz humoristák magukat Vitalij Klicskonak kiadva kerestek fel több európai politikust egy Zoom tárgyalás miatt. Többek között a madridi és a berlini polgármester is a csalás áldozata lett.

Az ARD Kontraste politikai magazinnak adott interjúban bevallották, hogy a Rutube orosz platform, ami a Youtube hasonmásaként üzemel, finanszírozta az álhívásokat. 

A Rutube-nak dolgozunk, a platform nagyköveteiként onnan kapjuk a fizetésünket

- mondta a Lexus művésznéven dolgozó Alekszej Stolyarov. A Rutube az állami tulajdonú Gazprom konszernhez tartozó média vállalat.

Janis Sarts, a NATO Stratégiai Kommunikációs Központ igazgatója elmondta, hogy ez a beismerés fontos megerősítése annak, hogy az orosz állam pénzeli a megtévesztő akciókat. Hozzátette, hogy Putyin számára valós fenyegetést jelent a humor, mint minden autokratikus rezsim számára.

Egy ilyen rendszerben fontos kontrollálni a humort ezért fontos a Wowan és Lexus féle komikusokat kizárólag a nyugat ellen irányítsák.

Gazprom
Fotó: Nikolay Doychinov/AFP

Az információs háború legerősebb fegyvere a humor

Szakértők úgy látják, hogy van egy megfigyelhető minta a két komikus akciójában.

Ártalmatlan csínytevőknek adják el magukat, de a tartalmaik erősen politikaiak. Csínyeik teljes mértékben a Kreml szellemiségét tükrözik

- mondta Julia Smirnova, az Institute elemzője.

A német Külügyi Hírszerző Szolgálat (BND) korábbi elnöke, Gerhard Schindler azt mondta a Kontraste-nak, hogy

Oroszország egy gigantikus információs háborúval próbálja elvenni az ellenfelei hitelességét

- mondta Schindler. Hozzátette, hogy ehhez álhíreket, dezinformációkat és manipulációt használnak.

Mindezek mellett a legerősebb fegyver ebben az információs háborúban a humor, a szellemesség és az ellenfél nevetségessé tétele és delegitimizálása.

A két humorista módszeres megközelítése a titkosszolgálati műveletekre is emlékezteti a BND egykori elnökét. A profilalkotás, a social engineering más területeken is elterjedt, de első ránézésre nagyon emlékeztet a titkosszolgálati műveletekre Schindler szerint.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.