Az Európai Bizottságot kemény kritikák érik, miután kiderült, hogy a legfőbb közlekedésügyi tisztviselője több alkalommal is ingyen repülhetett a katari kormány jóvoltából, miközben csapata az Öböl menti ország számára előnyös légi egyezményen dolgozott – írta a Politico.
Henrik Hololei, a bizottság közlekedési főigazgatója 2015 és 2021 között kilenc alkalommal repülhetett ingyenesen a Qatar Airways légitársasággal. Ezek közül hatra egy légi közlekedési megállapodás összeállítása során került sor, négyet pedig a katari kormány vagy egy ahhoz köthető csoport fizetett.
Átláthatóságért küzdő aktivisták most vizsgálatot követelnek, ugyanis ez a második uniós intézmény, ahol fény derült Katar befolyására.
Hololei nem kívánt nyilatkozni, a bizottság szóvivője pedig megvédte döntését, hogy elfogadta a Qatar Airways „ingyenes” járatait, mivel szerintük a kiküldetések megfeleltek az előírásoknak, valamint minden összeférhetetlenséget gondosan mérlegeltek és kizártak. A bizottság tagjainak az utazási költségeit azonban az intézmény szokta állni, így a kivétel oka nem világos.
Az ingyenes utazások azután váltak gyanússá, hogy a belga rendőrség december elején lecsapott egy brüsszeli korrupciós hálózatra, amelynek tagjai több millió euró kenőpénzért cserébe Katar és Marokkó érdekeit szolgálták az Európai Parlamentben. Az ügyben képviselők, intézményi dolgozók és civil szervezetek vezetői is gyanúba kerültek, többeket letartóztattak, a nyomozás pedig még mindig tart.
Az egyik gyanúba hozott EP-képviselő, a januárban lemondott Maria Arena is ingyenes repülőutakat kapott a Qatar Airwaystől, így Hololei ügye súlyos kérdéseket vet fel: meddig érhet a katari befolyás az Európai Unió intézményeiben?
A légi közlekedési megállapodás a katari székhelyű légitársaságoknak – köztük a Qatar Airwaysnek – leszállási jogot biztosított a legtöbb uniós repülőtéren, ami jövedelmező hozzáférést nyújt a 450 millió fogyasztóból álló piacra. Cserébe az uniós légitársaságok viszonossági jogokat kaptak egy kevesebb mint hárommilliós piacon, de az európai és ázsiai nagyvárosok között stratégiailag kedvező helyen fekvő dohai repülőtéri csomóponton keresztül.
Az egyezmény sok szempontból Katar számára kedvezett, és összehasonlítva a más országokkal kötött megállapodásokkal, az unió kiemelkedően bőkezű volt a tárgyalások során, amikor a legtöbb ingyenes repülőútra sor került.
A bizottság szóvivője azonban elmondta, hogy Hololei katari látogatása nem volt része az EU és Katar közötti légi közlekedési tárgyalásoknak, és hozzátette, hogy „soha nem volt tagja” a megállapodásról tárgyaló csoportnak. Hololei a tárgyalásokon dolgozó osztályt vezette, és a nyilvánosság előtt következetesen támogatta a Katarral való együttműködést.
Hololei ingyenes utaztatásai miatt a bizottságot több oldalról is támadások érik, hogy az Európai Parlamentben zajló korrupciós botrány közepette hogyan kezelték az EU szakpolitikai igazgatói a katari kormány lobbitevékenységét.
Hololei utazási programja leleplezi, hogy a Katargate-botrány nem korlátozódik az Európai Parlamentre, hogy az EU etikai szabályai nem elég szilárdak, és hogy a jelenlegi szabályok végrehajtása túlságosan gyenge
– jelentette ki Vicky Cann, a Corporate Europe megfigyelőközpont kampányfőnöke.
A Transparency International munkatársa, Nicholas Aiossa szerint Hololei ingyenes repülőútjainak nyilvánosságra kerülése független vizsgálatot követel, hogy kiderüljön, mi a kapcsolat az Európai Bizottság és Katar között, és hogyan kezelték ezt a belső ellenőrző szervek.
A légi közlekedési megállapodást a tárgyalások során heves kritikák érték, különösen a hosszú távú járatokkal foglalkozó európai légitársaságok és szakszervezetek részéről, amelyek szerint aláássa a szabad versenyt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.