A borravaló kínos dolog, sokan nem tudják, mikor és mennyit illik adni. A briteket nem zavarja ez a kérdés, az Egyesült Királyság azon ritka országok egyike, ahol nem általánosan elterjedt a borravaló, és gyakran nem is a fogyasztón múlik, hogy ad-e.
A legtöbb intézmény automatikusan felszámolja a szervizdíjat, de nem kötelező kifizetni, ha valaki elégedetlen a kiszolgálással, kérheti, hogy vonják le a számlából
– magyarázta a CNBC-nek Laura Windsor, egy brit etikettiskola alapítója.
Ha szerepel a számlán ez a tétel, akkor szükségtelen borravalót is adni, bár az ember megteheti, ha akarja. Windsor szerint az emberek általában a számla 10-20 százalékával honorálják a pincéreket ebben az esetben.
A szállodai hordárnak, ruhatárosnak, taxisofőrnek és fodrásznak adhat az ember pár fontot, ha elégedett a szolgáltatással, de ez nem kötelező
– tette hozzá a szakértő. A taxisofőrök esetében általában felkerekítik pár fonttal a viteldíj összegét.
Különleges alkalmakkor azonban a britek is kivételt tesznek.
Szokásunk egyszeri borravalót adni karácsonykor azoknak, akik rendszeres szolgáltatást nyújtanak, például a takarítónőknek
– magyarázta Jo Bryant, egy másik etikettszakértő.
Felhívta azonban a figyelmet arra, hogy vannak esetek, amikor például egy amerikaival ellentétben egy brit sosem ad borravalót.
Sosem tesszük kávézóban, pubban vagy bárban.
Az Egyesült Királysággal ellentétben az Egyesült Államokban dübörög a borravalóadás. Az összeg folyamatosan emelkedett az elmúlt évtizedekben: az ötvenes években általában a számla 10 százaléka volt, ami a nyolcvanas évekre elérte a 15, 2023-ban pedig már akár a 25 százalékot is, de átlagosan legalább 21 százalék.
A helyzet odáig fajult, hogy egy friss felmérés szerint az amerikaiak majdnem 30 százaléka úgy véli, a borravalózás fékevesztetté vált, ami éles fordulat a múlthoz képest.
Az ország alapítása utáni első évtizedekben a borravalót antidemokratikus és az egyenlőségnek ellentmondó jelenségnek tartották. A munkaadók is gyanakvással fogadták a borravalóadást, mert attól tartottak, hogy ez egy módja a munkavállalók lefizetésének
– emlékeztetett Marc Metzer, a University of Saskatchewan viselkedéstudományi professzora, aki kimerítően tanulmányozta a borravaló történetét.
A helyzet az 1920-as években változott meg, amikor az alkoholtilalom hatására eltűnt a korábbi tetemes haszonkulcs.
Az éttermek tulajdonosai üdvözölni kezdték a borravaló szokását, mert levett némi pénzügyi nyomást a vállukról
– mondta.
Ma már a kávézóktól kezdve a bárokon és az ételkiszállításon át a fuvarmegosztókig mindenhol megszokott, hogy megkérdezik az embertől, mennyi borravalót szeretne adni – még az applikációkon keresztül is, ami különösen fokozza a kényszert a fogyasztókban, hogy nagyvonalúan fizessenek.
A briteknél nem így van.
Nagy-Britanniában nem várják el a borravalót úgy, ahogyan az Egyesült Államokban. Itt bónusznak, nem pedig jog szerint járónak tekintik
– magyarázta Windsor.
A szakértők szerint ennek egyik fő oka, hogy másképpen fizetik a szolgáltatási szektorban dolgozókat, mint az óceán túlpartján. Azokat, akik a legtöbb borravalót kapják, mint például a pincérek, magasabb fizetésért alkalmazzák az Egyesült Királyságban, ahol nagyobb a minimálbér, így kevésbé is függ a megélhetésük a pluszösszegektől. (A minimális órabér az Egyesült Királyságban 10,42 font, az Egyesült Államokban 7,25 dollár.)
De szerepet játszanak a kulturális különbségek is.
Általánosságban elmondható, hogy a britek utálnak a pénzről beszélni, vagy kérkedni vele
– hangsúlyozta Bryant. Nem illik pénzről beszélni, és sok brit kínosnak érzi, hogy valakinek közvetlenül pénzt adjon.
Mentzer szerint a borravalóhoz való hozzáállás bizonyos szempontból a történelmi hangulat megfordulását mutatja.
Angliában hosszú hagyománya volt annak, hogy a vendégek némi pénzt hagytak a házigazdák szolgáinak, és ez a szokás a vendéglátóiparban más tranzakciókra is átterjedt
– mondta.
Az 1880-as évek végén és az 1900-as évek legelején Nagy-Britanniába látogató amerikaiak arra panaszkodtak, hogy minden brit kiszolgáló alkalmazott borravalót vár
– tette hozzá.
A két ország borravaló-kultúrája közötti különbségek azonban csökkenhetnek. Londonban most már egyre több olyan helyen kérnek automatikusan borravalót a vendégektől, ahol ez történelmileg szokatlan. Az más kérdés, hogy a britek elfogadják-e majd ezt a változást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.